Syftet är enligt Trafikverket att förbättra säkerheten och framkomligheten på vägen. Anledningen till att man byter beläggning är att betongen är sliten. Bilarnas dubbdäck har gröpt ut betongen och risken för bland annat vattenplaning har ökat. Trafikverket kommer att lägga ny asfalt i det högra körfältet i båda riktningar samt i vänster körfält över broarna som finns på sträckan.
Hur lång är sträckan som ska asfalteras?
– Sju kilometer i vardera riktningen, säger Maria Dryselius, projektledare vid Trafikverket.
Vad kostar det?
– Cirka 14 miljoner.
Hur mycket trafik är det normalt på sträckan?
– Cirka 8 000 fordon/dygn och riktning.
Betongen har blivit en besvikelse för Trafikverket. Det var tänkt att den skulle hålla längre än asfalt, men redan kort efter invigningen 2004 tvingades Trafikverket att rycka ut och slipa om betongen. Betongvägar är dessutom svårare att underhålla eftersom det finns gummifogar mellan de cirka 5 gånger 5 meter stora betongdelarna som måste bytas ut.
Förra året påbörjades arbetet med att byta ut betongen mot asfalt på sträckan Svista-Kjula. I sommar fortsätter arbetet med sträckan Kjula-Härad. Enligt Trafikverket är underhållsarbeten av detta slag mycket väderberoende, men byggtiden beräknas till cirka 12 veckor.
Hade ni tänkt göra det här förra året?
– Ja, en del av sträckan, säger Maria Dryselius vid Trafikverket.
Årets förbättringsåtgärder täcker bland annat in det olycksdrabbade vägavsnittet vid Barvalappen.
Först asfalteras sträckan i riktning mot Strängnäs och sedan asfalteras sträckan i riktning mot Eskilstuna. Respektive etapp beräknas ta cirka 5-6 veckor. Under arbetet kommer trafiken att ledas över till den motsatta körriktningen där det kommer att vara mötande trafik med ett körfält i varje riktning. Hastighetsbegränsningen vid bygget kommer att vara 70 kilometer i timmen. Trafikverket uppmanar trafikanter att om möjligt välja en annan väg under byggtiden.