Trafikverket efter Auroraolyckan: Olycksplatsen prioriteras inte

Försvarsmaktens utredare kritiserar järnvägsövergången, där regionaltåget kolliderade med en pansarterrängbil i somras. Trafikverket är inte klar med sin utredning, men enligt underhållschefen står inte plankorsningen högt på prioriteringslistan.

"Man kan tycka att järnvägskorsningen är ologisk. Men man får tänka på att den används på sådana här vägar med få trafikanter", säger Trafikverkets underhållschef om Försvarsmaktens kritik.

"Man kan tycka att järnvägskorsningen är ologisk. Men man får tänka på att den används på sådana här vägar med få trafikanter", säger Trafikverkets underhållschef om Försvarsmaktens kritik.

Foto:

Övrigt2018-01-03 04:30

Övergången där regionaltåget kolliderade med en pansarterrängbil den 26 september är ovanlig. Den är obevakad, saknar bommar, ljud- och ljussignaler. Av landets 5 500 plankorsningar, finns det 170 liknande övergångar med så kallade ägovägssignaler.

En blinkande lampa släcks 30-60 sekunder innan regionaltåg mellan Vagnhärad och Västerljung dundrar förbi, i 135 kilometer i timmen.

Försvarsmaktens utredare beskriver detta system som ologiskt i sin interna utredning, där de även riktar kritik mot Trafikverkets underhållsarbete vid olycksplatsen. Kritik som är befogad, enligt Jonas Bruce, underhållschef på Trafikverket.

– Det finns lite anmärkningar på sikten. Vi behöver röja växtligheten och vegetation. Men det ingår i det normala underhållet, säger han.

Trafikverkets egen utredning beräknas vara klar i mitten av januari. Men redan nu kan underhållschefen konstatera att kullen, norr om olycksplatsen, liksom björnslyet längs tågrälsen skymmer en del av sikten och kan behöva åtgärdas.

Men eftersom korsningen är lågtrafikerad och har relativt bra sikt, är det oklart när eller om åtgärder kommer att sättas in.

– Vi jobbar hela tiden med säkerheten vid vägkorsningar. Den här är det lite trafik vid, så den prioriteras inte högst. Men om utredningen pekar på annat så får vi åtgärda det, säger Jonas Bruce.

Under försvarsmaktsövningen gick regionaltrafiken som vanligt. Enligt SJ:s presschef, Tobbe Lundell, är det Trafikverkets ansvar att sätta in eventuella åtgärder när det är aktiviteter vid järnvägsspåren.

– Jag har väldigt svårt att se att vi skulle vidta några åtgärder som Trafikverket inte initierat. Det är de som är ansvariga för att leda trafiken, helt och hållet, säger han.

Men Jonas Bruce tror inte att Trafikverket haft kännedom om Försvarsmaktens plan att korsa järnvägen. Hade lokföraren känt till övningen och hållit uppsikt efter pansarterrängbilarna, hade det ändå varit osannolikt att hen hunnit stanna tåget innan kollisionen. Det är Jonas Bruce och Tobbe Lundell överens om.

– Tåg har en väldigt lång stoppsträcka. Det är nästan omöjligt för tågen att stanna om det är något på spåret, säger Tobbe Lundell på SJ.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!