Två månader utan ljus på toaletten – men hyresvärden blundar

Ali Abdulaziz och hans familj har varit utan fungerande belysning på toaletten i två månader. Bostadsbolaget Victoria park gör inget åt saken.– Jag förstår att det kan upplevas som ett litet problem men för oss som familj blir det jobbigt i längden, säger han.

Foto:

Övrigt2019-03-15 06:15

Det står en temporär lampa på golvet i badrummet. Ali Abdulaziz trycker på brytarkontakten för att tända upp - lampan flimrar och sprakar under ett tiotal sekunder innan ett konstant sken tar vid. Tillsammans med den fasta armaturen, som beter sig betydligt mer underligt, behövs inga expertkunskaper för att förstå att något är fel med elen i badrummet.

Problemet är inte nytt och hyresvärden Victoria park har skickat en elektriker tidigare, för flera månader sedan - men det har inte hjälpt.

Nu har familjen tröttnat på att hyresvärden inte tar tag i problemet.

– Jag förstår om det tar en eller kanske två veckor men inte två månader, säger han.

Lampan har dessutom ett symbolvärde. Ali Abdulaziz har haft både Nyköpingshem och Rikshem som bostadsvärdar tidigare, helt utan några problem. När Victoria park tog över blev det omedelbart en konflikt rörande tvättstugan.

– Den konflikten är löst nu men jag känner många grannar som är besvikna över just felanmälansprocessen. Det kokar av ilska här och det händer väldigt lite när du gör en felanmälan, säger han.

Ali Abdulaziz tycker att flertalet av de anställda i Victoria park, som jobbar på gården gör ett bra jobb, men han tycker att ledningen är helt osynlig i området och inte tar de boende på allvar.

Jannicke Lindqvist är områdeschef för Victoria park i Nyköping. När SN ringer upp och förklarar ärendet svarar hon:

– Du jobbar alltså som reporter för en tidning, är det nyhetstorka eller?

Det har inte fungerat i två månader att tända en lampa på toaletten, är det rimligt?

– Nej, absolut inte, men jag måste gå in och titta på det ärendet, säger hon.

Jannicke Lindqvist ber sedan om att få återkomma, men gör inte det under dagen.

SN har vid upprepade tillfällen skrivit om boende som klagar på Victoria park som hyresvärd.

I oktober 2018 var barnfamiljer och äldre människor med rullatorer drabbade av att en hiss inte lagades på två veckor och under sommaren berättade många andra hyresgäster om liknande problem i andra hus.

Innan dess har SN också uppmärksammat att företaget inte vill hyra ut till personer utan fast arbete och hur företaget delade ut hörselkåpor till hyresgäster som klagat på långvarigt buller.

Victoria parks renoveringsstrategi har dessutom kritiserats av Hyresgästföreningen och boende har vittnat om mängder av brister efter renovering. Något Victoria parks regionchef inte höll med om.

Efter SN:s artikel har familjen fått hjälp av Victoria park. En elektriker bytte ut hela armaturen, för andra gången.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om