På fredag startar den årliga bomässan i Eskilstuna. Den har flyttat från Munktellarenan till nya Stiga sports arena och på plats finns en rad företag inom olika områden: Bad, VVS, byggvaror, färg, möbler, trädgård med flera. Alla med bostad som fokus.
Hos kommunens konsumentvägledning är man redo. För i mässornas och marknadernas spår följer fundersamma konsumenter.
– Det följer med att det kommer samtal till oss efter att det har varit en marknad eller en mässa, säger Christine Fransholm som är konsumentvägledare på Eskilstuna kommun.
– Ofta handlar det om avtal som tecknats. Det kan vara allt ifrån avtal på telefoni eller internetabonnemang, som kanske är det vanligaste, men det kan också vara att man köpt något och inte fått något kvitto. Eller att man har tecknat avtal om ett nytt kök eller byte av köksluckor och ångrar sig.
Trots att det inte är en fysisk butik du besöker kan det vara svårt att få lagen om distansavtal att omfatta ett avtal du slutit på en mässa.
– Det är ett litet osäkert rättsläge. Jag har varit i kontakt med en av konsumentverkets jurister om vad som gäller när man ångrar ett avtal man ingått på en mässa.
Juristens svar? Det kan vara svårt att hävda att man blivit överrumplad och råkat ingå ett avtal på en mässa, så som man kan om man slutit avtal med en tillfällig försäljare ute på stan. En återkommande mässa kan likställas med en fysisk butik och där har du inte ångerrätt.
Man kan ta en broschyr, man kan få information... sedan kan man sätta sig och ta en kaffe i kafeterian för att fundera och jämföra en stund.
Även om det märks hos konsumentvägledarna att det varit ett evenemang av den här typen menar Christine Fransholm att det finns flera fördelar med att gå på en mässa.
– Den största fördelen är att man har väldigt många olika företag och aktörer samlade på ett ställe. Du kan gå runt och få en känsla av om det verkar vara ett företag för dig eller inte.
På mässan finns det också möjlighet att inspireras, både av besökare och av företagen som ställer ut. En mässa är också ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter.
– Du kanske kan få tillfälle att boka in tider för hembesök så att du kommer kunna ta in olika offerter. Här har man chansen att etablera en personlig kontakt för att kunna komma vidare med det man planerat.
Men Christine Fransholms råd är tydligt, låt det ta tid och ta det i din takt.
– Man kan ta en broschyr, man kan få information... sedan kan man sätta sig och ta en kaffe i kafeterian för att fundera och jämföra en stund. Och sen gå tillbaka och teckna ett eventuellt avtal eller slå till på ett mässerbjudande.
[fakta nr="1"]