127 företag med totalt 420 elever från nära alla av Sörmlands gymnasieskolor samsades om utrymmet i hallen och utbudet blir onekligen blandat och brett.
Tanken med Ung Företagsamhet är att ge ungdomar bra erfarenheter inför arbetslivet och en smak av hur det är att vara företagare. De ska öva på sin kommunikation, kreativitet och sätta goda tankar till handling. De startar ett företag, driver och utvecklar det men ska även avveckla det.
Josefine Niirola går på Grillska gymnasiet och tillsammans med Hugo Blomqvist och Albin Karlsson driver hon Wasteless UF där de vill minska svinnet från tuber.
‒Vi tillverkar tandkrämsklämmor, vi märkte att det var jobbigt på morgon att få ut det sista ur tuben och försökte hitta en lösning på det. Det gäller att hitta vardagsproblem och gå utifrån det, säger hon om klämmorna som kostar 25 kronor styck eller två för 40.
‒Men vi gör inte bara det, vi har en service där vi tillverkar efter förfrågan och vad de vill ha och vi vill också kunna utveckla så det fungerar på metalltuber också och inte bara plast, säger Josefine Niirola.
3-D printern som tillverkar de små plastprodukterna av den helt återvinningsbara returplasten har Hugo Blomqvist själv byggt ihop efter en byggsats.
‒Den blev klar i natt, företaget som tillverkar dem har blivit så populärt att det blev försenat. Man kan göra massa saker med den, säger han och visar sin namnskylt, även den ett resultat av printerns arbete.
Trion Jessica Södering, Emilia Belsing och Vendela Ejdenwik från Europaskolan Strängnäs har ett företag som fungerar som ett välgörenhetsprojekt.
‒Vi säljer armband gjorda av ungdomar i Nairobi i Kenya. Armbanden är gjorda av trä, kokosnötsskal och strutsäggsskal som de hittat på olika marknader, säger Emilia Belsing.
Ubuntu, som företaget heter, beställde 200 armband och har sålt bra – bara 30 återstår.
‒Via en butik i Stockholm fick vi kontakt med en kvinna som jobbar ideellt med att hjälpa ungdomar och hon hittade en grupp killar som ville utbilda sig men inte hade råd. Vi skickar en bild till dem av hur vi vill att det ska se ut och de fixade det nästan identiskt som vi ville ha det, säger Vendela Ejdenwik.
Hur mycket går tillbaka till de kenyanska ungdomarna?
‒Minst 85 procent har vi sagt och vi har redan skickat 11 000 för armbanden. Om vi säljer alla får alla fyra ett läsårs utbildning, pengar till mat, boende och transport till skolan, säger Emilia Belsing
På lördagsförmiddagen delades en rad priser ut.
Årets affärsplan vanns av Re-Lightable UF, Nyköpings Enskilda Gymnasium i Nyköping. Årets grafiska profil stod Höga Kusten Källvatten, Thomasgymnasiet Strängnäs, för. Årets marknadsförare blev Marbled Days, Europaskolan Strängnäs, och årets redovisning gick till Avkopplat från S:t Eskils gymnasium. Årets UF-lärare blev Rekarnegymnasiets fordonsprograms Håkan Kyhlström och årets skola vanns av Thomasgymnasiet.