Uppgifter: Media Markt säljs till norska Expert

Envisa rykten gör gällande att tyska hemelektronikkedjan Media Markt lägger ned sin verksamhet i Sverige.

Enligt branschtidningen Market lägger Media Markt ned sin verksamhet i Sverige.

Enligt branschtidningen Market lägger Media Markt ned sin verksamhet i Sverige.

Foto:

Övrigt2017-01-26 20:16

Det är detaljhandelstidningen Market som nu slår fast att Media Markt har nått vägs ände i Sverige, och att man säljer samtliga butiker i Sverige till norska Expert, som ska driva de 27 svenska butikerna under namnet Power.

I Norge heter affärskedjan Expert, i Danmark och Finland heter kedjan Power.

Tidningen hävdar att man har flera av varandra oberoende källor som slår fast att förhandlingarna mellan den tyska ägaren och norska Expert pågått en längre tid och att man nu lyckats sy ihop den.

I varuhuset i Tuna Park i Eskilstuna är Sara Branting varuhuschef, men hon firar sportlov den här veckan och vill inte kommentera ryktet. Hon hänvisar till Anna Sjödin i Stockholm, som är Media Markts kommunikationschef i Sverige.

‒Det här är en ägarfråga, säger Anna Sjödin och som i sin tur hänvisar till Christian Bölling på företaget Media Saturn Holdings huvudkontor i Ingolstadt, som snabbt svarar på tilltal via mejl.

Men han bortser helt från alla frågor som rör ett eventuellt övertagande, och hur många anställda som berörs av förändringen, med ett försiktigt uttalande som lindas in i:

‒Sedan vi etablerade oss i Sverige 2006 har det alltid cirkulerat rykten om vi blir kvar i Sverige eller inte.

Inte ens företagets förbättrade resultat de senaste åren har förändrat något i grunden, menar Christian Bölling. Nya rykten uppstår ändå.

Men han vägrar yppa något om det finns en sanningshalt i ryktet eller inte.

‒Vi kommenterar inte rykten, slår han fast.

Men enligt branschtidningen Market är uppgörelsen redan i hamn, och samtliga varuhuschefer i de svenska butikerna, som äger cirka 10 procent av rörelsen, ska enligt samma uppgifter redan vara utlösta.

Media Markt

2006 etablerade sig Media Markt i Sverige och i flera år har man satsat hårt på att bygga upp en stabil marknadsandel. Men kostnaden för detta har varit dyr. Efter år med förluster förklarade man att tonvikten måste ligga på lönsamhet i fortsättningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!