Det är detaljhandelstidningen Market som nu slår fast att Media Markt har nått vägs ände i Sverige, och att man säljer samtliga butiker i Sverige till norska Expert, som ska driva de 27 svenska butikerna under namnet Power.
I Norge heter affärskedjan Expert, i Danmark och Finland heter kedjan Power.
Tidningen hävdar att man har flera av varandra oberoende källor som slår fast att förhandlingarna mellan den tyska ägaren och norska Expert pågått en längre tid och att man nu lyckats sy ihop den.
I varuhuset i Tuna Park i Eskilstuna är Sara Branting varuhuschef, men hon firar sportlov den här veckan och vill inte kommentera ryktet. Hon hänvisar till Anna Sjödin i Stockholm, som är Media Markts kommunikationschef i Sverige.
‒Det här är en ägarfråga, säger Anna Sjödin och som i sin tur hänvisar till Christian Bölling på företaget Media Saturn Holdings huvudkontor i Ingolstadt, som snabbt svarar på tilltal via mejl.
Men han bortser helt från alla frågor som rör ett eventuellt övertagande, och hur många anställda som berörs av förändringen, med ett försiktigt uttalande som lindas in i:
‒Sedan vi etablerade oss i Sverige 2006 har det alltid cirkulerat rykten om vi blir kvar i Sverige eller inte.
Inte ens företagets förbättrade resultat de senaste åren har förändrat något i grunden, menar Christian Bölling. Nya rykten uppstår ändå.
Men han vägrar yppa något om det finns en sanningshalt i ryktet eller inte.
‒Vi kommenterar inte rykten, slår han fast.
Men enligt branschtidningen Market är uppgörelsen redan i hamn, och samtliga varuhuschefer i de svenska butikerna, som äger cirka 10 procent av rörelsen, ska enligt samma uppgifter redan vara utlösta.