Utbildning hjälper företag att växa och utvecklas online

Genom att använda digitala kanaler kan företag nå en större marknad. Nu ordnar Almi och Google en utbildning i Eskilstuna där företag får tips om hur de kan göra fler affärer.

Ludvig Andén från Universal Avenue kommer att hålla i utbildningarna i Eskilstuna.

Ludvig Andén från Universal Avenue kommer att hålla i utbildningarna i Eskilstuna.

Foto:

Övrigt2017-11-20 04:30

‒Vi drivs av att driva den digitala marknaden lika mycket som våra partners och konkurrenter, säger Martin Ramel vid Google Sverige.

Google anordnar utbildningen tillsammans med Almi där Lars Mårdbrant är kommunikationschef:

‒Vi ser att det är så oerhört viktigt att man har kompetens inom just det här området med digitalisering för att man ska bli framgångsrik i sitt företagande.

Utbildningen kommer att ske vid fyra tillfällen i november och december. Satsningen kallas Digitalakademin. Den har redan genomförts i flera andra svenska städer.

‒Digitalakademin är ett jätteviktigt initiativ av två anledningar: Ett är att stärka svenska företags konkurrenskraft när marknaderna blir globala, säger Martin Ramel vid Google.

‒För det andra så är det jobbskapande. Fyra av fem nya jobb skapas hos små och medelstora företag.

I syfte att marknadsföra utbildningen och få fler företagare att anmäla sig till kurserna genomfördes en kickoff med information, trendspaning och goda exempel på Munktell Science Park i onsdags. Drygt 50 personer deltog vid kickoffen.

‒900 satelliter ska upp nästa år för att täcka jorden och ge tillgång till billigt internet för alla medborgare i världen. Det är rätt fantastiskt, sa Lars Mårdbrant.

‒Inom loppet av ett par år kommer hela världen att vara uppkopplad!

Han berättade att många företagare kommer till Almi med affärsidéer som handlar om molntjänster. Idéerna gäller bland annat e-hälsa och programvaror. Det är också vanligt med idéer som har anknytning till spel och media.

‒Det hetaste just nu är VR-tekniken. Här ser vi väldigt många affärsidéer.

Martin Ramel vid Google menade att det är mycket viktigt för företag att ha en mobilanpassad hemsida. Han uppmanade också företag att identifiera vilken kompetens de behöver och att satsa på kanaler där kunder finns.

‒Det är särskilt viktigt om man har en begränsad marknadsföringsbudget. Vi pratar inte bara om Googles kanaler utan digitala kanaler brett där vi vet att kunderna finns.

Ludvig Andén på den Google-certifierade byrån Universal Avenue kommer att hålla i utbildningen som genomförs i Eskilstuna.

‒Kunder fattar i dag i stor utsträckning sina inköpsbeslut online och de förväntar sig att företag finns online när de söker efter dem. Som företagare har det därför aldrig varit viktigare än det är i dag att synas på rätt sätt, för rätt kund, vid rätt tidpunkt. Digitalakademin är därför så viktig i och med att vi utbildar och guidar småföretagare på en resa mot en starkare digital närvaro.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om