– Jag hade glömt bort att det var friluftsdag när jag vaknade i morse. Jag kom på det när jag kom till skolan. Läraren hade en halvtimmes information om utflykten. Det kändes bra när jag kom på att det var friluftsdag, för då slipper vi kemi. Det är alltid bra att slippa en lektion. Jag frågade om jag fick sitta vid datorn fast utomhus och det fick man göra. Läraren sa: Man får göra vad som helst utom att gå hem, sa 13-årige Valdemar Fredberg, som går i klass 7 A på Stenhammarskolan.
– Jag är mitt i skapandet av ett spel och vill inte berätta om det just nu. Om allt går som det ska borde spelet kunna släppas för allmänheten i slutet av året.
Valdemar Fredberg började programmera spel redan i åttaårsåldern.
– Min kusin hade en kompis som kunde programmera och han visade mig lite hur man gjorde. Sedan dess har jag programmerat mer eller mindre hela tiden. Jag lägger mer och mer tid på det. Jag gillar den kreativa processen, från att man skissar upp en idé till att man förverkligar den. Man skapar sin egen värld när man är spelprogrammerare. Man får använda fantasin väldigt mycket. Utan fantasin skulle det inte gå.
Den typen av spel som intresserar Valdemar är sådana där spelaren är en karaktär som får göra olika val i ett fiktivt universum. Förutom spel ägnar sig Valdemar också åt orientering i OK Tjärnen och musikal, teater och sång på Kulturskolan i Flen. På egen hand har han dessutom spelat in en två minuter lång skräckfilm och deltagit i en filmtävling.
– Den handlar om en pojke som vaknar upp i ett förstört hus. Det finns en hemsökt docka inne i huset och pojken ska försöka ta sig ut ur huset.
Favoritämnet i skolan är engelska.
– Jag gillar språk och vill kunna kommunicera med alla människor i hela världen och då är engelska ett bra sätt, för det är ju ett internationellt språk. Jag har en bra lärare i engelska. Hon heter Madeleine Fantl. Hon pratar nästan bara engelska på lektionerna. Det är bra för då lär man sig snabbare, sa Valdemar.