På Loomis Sverige AB, som samarbetat med bland andra Nordea, jobbar personal och räknemaskiner dygnet runt för att se till att samtliga de som lämnat in sina mynt ska få dem insatta på sitt konto.
Ändå törs man just nu inte lova att allt är klart förrän om mellan sex och tio veckor.
‒Säg att vi är klara strax före årsskiftet så är jag helt säker på min sak, säger Maj-Britt Arhelm som är marknads- och kommunikationschef på Loomis.
‒Det ser ut ungefär som man föreställer sig Joakim von Ankas kassavalv, tillägger hon med ett skratt.
Men blev man då helt tagna på sängen?
‒Nej, vi blev inte det. Men jag tror att många andra kanske inte förutsåg att så många skulle vara så sena på bollen när det gäller att göra sig av med mynten.
Så riksbankens siffror på att 41 procent av alla mynten är inlämnade kan ändras?
‒Ja, det tror jag. Det är väldiga volymer som inte är räknade ännu.
På Forex Bank har man just fått fram vilka volymer av mynt det handlar om i hela landet.
Hade man haft en chans att påverka inväxlingen av mynt så hade man aldrig valt just den här perioden då inväxling av resevaluta är som vanligast.
‒Vi välkomnar ju alla kunder, inte bara våra egna, och många uppfattade nu detta med att alla mynten skulle vara inväxlade senast 30 juni, säger Tom Friberg, som är kommunikationschef på Forex Bank i Sverige.
‒Något som gav oss väldigt mycket... för att utrycka mig milt... sysselsättning.
Under hela sommaren har man sammanställt hur mycket mynt som tagits emot, och dessa mäts inte i kronor och ören utan i kilogram och ton.
Under april tog man på Forex hand om 12,2 ton mynt, under maj 15,6, under juni 21 ton, under juli 22,9 ton.
På Sparbanken Rekarne känns just toppen med 30 juni igen.
‒Vi hade också en rejäl topp just dagarna före sista juni, säger Anders Skepplund som är chef för kassakundtjänsten på Rekarnebanken. Då hade vi kö långt ut på gatan.
En kampanj för att föra fram det korrekta slutdatumet sjösattes med god effekt.
‒Vi har haft ett ganska stort flöde ändå, men inte fullt så långa köer.
På Nordea återgår man nu till vardagen och en kontantfri verksamhet. Under sommaren har man tagit emot kontanter på 50 kontor i landet - däribland på kontoret i Eskilstuna - som en service till sina kunder.
Petter Brunnberg, som är presschef på Nordea, har ingen uppfattning om hur mycket pengar man fått in. Inte heller vad man kalkylerade med att få in från början.
Att det tar så lång tid som sex till tio veckor att få svar på hur mycket pengar man som kund lämnat i från sig på ett Nordeakontor vill han inte heller kommentera.
‒Myntpåsen är ett projekt vi har ihop med Loomis, säger presschefen.