Vänstern vill ta bort bilarna från Östra Storgatan

Ta bort bilarna helt och gör Östra Storgatan till en gågata. Det föreslår Vänsterpartiet i Nyköping, som tycker att det är stökigt och rörigt när bilar ska samsas med cyklister och fotgängare.

Foto:

Övrigt2019-03-05 12:02

– För oss har alltid visionen varit att det ska bli gågata, säger Nicklas Franzén, gruppledare i Vänsterpartiet.

För drygt tre år sedan byggdes Östra Storgatan i Nyköping om till gångfartsgata. Här samsas numera bilar som kör i gångfartshastighet med cyklister och fotgängare. Men det har framförts synpunkter på att det är stökigt på gatan, något som också Vänsterpartiet lyfter i sin motion.

– Det är lite halvkaos där ibland, säger Nicklas Franzén.

Anna Thomsen som promenerar på Östra Storgatan med dottern Alice tycker att förslaget är jättebra.

– Jag tror att det skulle gynna affärerna, gatan blir mer lättillgänglig om det bara är gågata, säger hon.

I dag tycker hon att gatan känns osäker att promenera på med barn.

– Det blev inte en förlängning av Västra Storgatan, det har blivit något annat. Jag hade föredragit en ren gågata, även om jag själv är bilist ibland.

Ensan Moradi, som bor på Öster, lyfter också affärerna, men tycker tvärt om. Han tycker att det vore bättre att öppna gatan för biltrafik åt båda håll i stället.

– Nyköping är inte så stort och det är nära att gå ändå. Man kan gå genvägar och det är fint vid ån. Affärerna påverkas mycket av att bilar inte kan köra här och folk som bor här behöver handla och lasta av.

Anita Karlsson som kommer åkande i makens permobil ("det är så krångligt att ta bilen på stan") är kluven. Visserligen är det stökigt med såväl bilar som cyklister och fotgängare, men hon tror att handeln skulle missgynnas.

– Jag tror att affärerna kommer att tappa enormt mycket, men det är klart att det skulle bli lugnare.

Nicklas Franzén tror inte att handeln skulle påverkas negativt. Att butiker stänger, både på Öster och Väster, tror han snarare beror på konkurrensen från internethandeln och stora köpcentrum.

– Nej, jag tror snarare tvärt om. Konsumtionen ökar när man tar bort bilarna. Det är bara att titta på alla stora städer, de har gågator i centrum, säger Nicklas Franzén.

– Jag tror snarare att människor skulle uppleva gatan som tryggare om man tog bort biltrafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!