"VCE hade mål med konsten"

De var ingen slump att Volvo CE köpte in konst skriver Jarl Hellichius och Janne Svensson i en debattartikel på Kulturen med anledning av att företaget nu säljer ut den konst som köptes in på 1990-talet.

Glaskonstnären Åsa Brandts specialdesignade entré till Volvo CE:s kundcenter är sedan några år tillbaka ersatt med vanligt glas.

Glaskonstnären Åsa Brandts specialdesignade entré till Volvo CE:s kundcenter är sedan några år tillbaka ersatt med vanligt glas.

Foto:

Övrigt2017-11-03 08:03

Eskilstuna-Kurirens artikel den 11 oktober ”VCE säljer ut sin konstsamling” har mötts av många upprörda känslor. Vi har fått en mängd samtal och reaktioner dagarna efter artikeln. Förvåningen har varit stor över företagets uttalande: ”Jag tror inte att det fanns någon medveten tanke bakom den tidigare konstsamlingen… Det bara blev så.”

Vi vill kraftigt reagera mot detta. Målen med VCE:s konstnärliga utsmyckning är väl dokumenterade och spridda. I korthet var målen:

-Att skapa en kreativ och stimulerande miljö för alla som arbetar på VCE

-Att ge våra kunder en bild av ett företag med ett brett perspektiv; från miljö, kvalitet, säkerhet och teknik till humanistiska värden

-Att skapa en konstnärlig gestaltning som positivt påverkar Volvos image.

Vår ambition var även att välja konstnärer som i sitt arbete visat på en kreativ förmåga över det vanliga, t.ex. Allan Ebeling, först i världen att arbeta med rostfritt stål, Åsa Brandt, Europas första studioglaskonstnär och representerad på museer och hos samlare över hela världen, Torsten Jurell, mångsidig kreatör i olika tekniker, Christo och Jean-Claude - kända för sina häpnadsväckande kreativa inpackningar världen runt. Företaget hade även ett nära samarbete med Metall som svarade för våra arbetsplatsbibliotek samt sedan 1996 för regelbundna konstutställningar i företagets personalmatsal.

Det förtjänar att nämnas att i slutet av 90-talet samt början av 00-talet besöktes VCE av ett stort antal kulturintresserade grupper. Dessa plus många helsidesartiklar i såväl lokal- som rikspress bidrog till att positivt stärka företagets image.

Slutligen vill vi framföra en förhoppning om att VCE en dag återtar sin position som ett ledande företag då det gäller att ”gifta ihop” teknik och kultur till glädje för såväl kunder som anställda.

Jarl Hellichius

Janne Svensson

Volvo CE har avböjt att kommentera.

Kulturdebatt

Jarl Hellichius och Janne Svensson skriver om konsten på Volvo CE i Eskilstuna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!