Vem blir Sörmlands mäktigaste?

Om ett år bildas Region Sörmland. Region Sörmland kommer bli en mycket starkare maktfaktor än vad till exempel landstinget är i dag. Men vem ska leda regionen?Nuvarande landstingsdirektör Jan Grönlund, Regionförbundets direktör Cristine Dahlbom Nygren, Kollektivtrafikmyndighetens chef Helena Ekroth - eller någon helt ny?

Vem ska bli Region Sörmlands högsta chef? Helena Ekroth, Jan Grönlund, Cristine Dahlbom Nygren - eller en extern? De tre verksamheterna: landstinget, regionförbundet och kollektivtrafikmyndigheten ska bilda Region Sörmland.

Vem ska bli Region Sörmlands högsta chef? Helena Ekroth, Jan Grönlund, Cristine Dahlbom Nygren - eller en extern? De tre verksamheterna: landstinget, regionförbundet och kollektivtrafikmyndigheten ska bilda Region Sörmland.

Foto:

Övrigt2017-11-27 14:48

Regiondirektör blir sannolikt titeln på den som ytterst ska leda och fördela arbetet för över 7 000 anställda och länets utveckling. Regiondirektören blir en mycket inflytelserik person med högsta ansvar för allt från sjukvård till bland annat turismfrågor och regional tågtrafik. Sannolikt också en mycket åtråvärd post; att leda och fördela arbetet i frågor som rör så många och för en hel region.

Innebär det samtidigt att regiondirektören får förbättrade förmåner och höjd lön med anledning av att tre verksamheter (landstinget, regionförbundet Sörmland och kollektivtrafikmyndigheten) slås samman till Region Sörmland?

– Det behöver det inte betyda, säger Monica Johansson (S), landstingsstyrelsens och kollektivtrafikmyndighetens ordförande samt ledamot i regionförbundets styrelse.

– Det är inte självklart, säger Magnus Leivik (M), oppositionslandstingsråd, ledamot i kollektivtrafikmyndigheten och regionförbundets styrelse.

I dag tjänar landstingsdirektör Jan Grönlund, 57, 140 000 kronor i månaden (utrikesministern har 133 000), tjänstebil och har sjunde högst lön av landets landstings- och regiondirektörer (Dagens Medicin, våren 2017). Jan Grönlund har varit landstingsdirektör i fem år nu efter att ha arbetat som direktör för hjälpmedelsinstitutet. Huruvida han själv vill eller strävar efter regiondirektörsjobbet vill han inte kommentera. Har band till Socialdemokraterna efter att bland annat ha varit sakkunnig till Anna-Greta Leijon (S) och Ingela Thalén (S).

Han bor i Stockholm och har inga planer på att flytta till länet.

Blir Jan Grönlund uppsagd är uppsägningstiden tolv månader, enligt anställningsavtalet.

Regionförbundets direktör Cristine Dahlbom Nygren, 57, tjänar 96 000 kronor i månaden. I avtalet ingår även tjänstebil. I mars har hon varit direktör i två år. Hon kom närmast från en tjänst som sjukvårds- och omsorgsdirektör i Norrtälje kommun. Hon har också arbetat som beställarchef i Stockholms läns landsting och projektledare på Karolinska sjukhuset. Hon vill inte svara på om hon siktar mot regiondirektörsjobbet.

Stor del av hennes arbete i regionförbundet har präglats av frågan om regionbildning (storregion med Dalarna med flera). Bor i Stockholm, men har övernattningslägenhet i Nyköping. Har inga planer på att bli permanent sörmlänning.

I Cristine Dahlboms Nygrens anställningsavtal står att "Arbetsgivaren ska vid eventuell omorganisation erbjuda liknande tjänst på chefsnivå med oförändrade villkor". Uppsägningstiden är sex månader.

Kollektivtrafikmyndighetens chef Helena Ekroth, 44, är den enda av de tre som bor i länet (Eskilstuna). Hon tjänar 89000 kronor i månaden, tjänstebil ingår också. Hon har arbetat på kollektivtrafikmyndigheten (länstrafiken) i sju år. Har tidigare arbetat som socialsekreterare och skolkurator. Uttrycker själv att hon tycker om att ha ett arbete där hon kan påverka och vill fortsätta även när Region Sörmland är på plats. Men huruvida det gäller posten som regiondirektör vill hon inte svara på.

I Helena Ekroths anställningsavtal står att hennes uppsägningstid är sex månader, oavsett om det är arbetsgivaren eller hon själv som väljer att avsluta anställningen.

Det finns även de som tycker att nu vore tiden lämplig att utse nya högsta chefer "göra om och nytt". Monica Johansson och Magnus Leivik utesluter inte en extern lösning.

Grönlund, Dahlbom och Ekroth ingår även i ledningsgruppen för bildandet av Region Sörmland. Är det då inte en risk att de skräddarsyr poster åt sig själva. Nej, menar Grönlund och Dahlbom.

– Det är alltid en risk, finns ingen människa som är neutral, säger Helena Ekroth.

Ytterst är det politikerna som beslutar om hur organisationen ska se ut och vem som ska bli regiondirektör.

* * *

Bildande av region Sörmland innebär inte bara att en regiondirektör ska tillsättas. Verksamheter ska slås samman, nya kan bildas. I grannlänen Östergötland, Västmanland och Örebro till exempel, som redan bildat region, har några uppemot tio personer som tituleras direktör, med olika ansvarsområden.

Region Sörmland genomförs för att samordna och effektivisera verksamheterna. I Sörmland räknar man med att effektiviseringen ska tillföra sex miljoner kronor samt ytterligare fyra i skatteväxling. Vad gäller effektiviseringen är det inom administrationen man ser att overheadkostnaden kan reduceras. Samtliga enheter har i dag till exempel egna kommunikatörs-, ekonomi- och personalenheter. Hur de kan påverkas är i dagsläget oklart.

Dessutom räknar man med att spara på politiken. I dag sitter politiker i samtliga tre verksamheter. Tre ska bli en - regionfullmäktige med 77 ledamöter (landstinget har i dag 71). Regionfullmäktige ska hålla sina sammanträden i nya länsmuseets lokaler i Nyköping. Samtidigt ska nya nämnder tillkomma, vilka ska besättas av politiker.

Vad som ska hända med den lokal som landstingsfullmäktige förfogar över i Nyköping är inte klart, men att lokalen byggs om för att bereda plats åt kollektivtrafikmyndigheten och/eller regionförbundets personal är ingen högoddsare.

Regionförbundet har för övrigt sagt upp sitt hyreskontrakt (31 december 2018) i Nyköping.

Regionens huvudsäte ska även fortsättningsvis vara Nyköping, det är utgångspunkten.

I morgon, tisdag, ska landstingsstyrelsen besluta att Jan Grönlund ska ta nästa steg att genomföra regionbildning.

Kollektivtrafikmyndigheten

Sörmlands kollektivtrafikmyndighet har ett samlat ansvar för kollektivtrafiken (tåg, buss). Myndigheten ägs av landstinget och länets nio kommuner.

Kollektivtrafikmyndighetens främsta uppgift är att ansvara för ett trafikförsörjningsprogram, som bland annat ska innehålla mål och behovet av kollektivtrafik.

När det gäller upphandling av regional kollektivtrafik ska myndigheten särskilt beslut om trafikåtagande. Regional kollektivtrafik omfattar all kollektiv trafik inom länet som är av allmän betydelse samt även trafik över länsgränser vars syfte är arbets- eller studiependling.

Kollektivtrafikbolag vars avsikt är att på kommersiell grund bedriva kollektivtrafik ska anmäla till berörd myndighet.

Inom kollektivtrafikmyndigheten arbetar närmare 80 personer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!