I helgen firas Museibanans dag i Mariefred, vilket innebär säsongsavslutning för ångtågstrafiken. Då har den nya smalspåriga linjen på sju kilometer mellan Läggesta och Taxinge-Näsby, trafikerats i en säsong.
- Det har gått väldigt bra, bättre än våra förväntningar. Andelen resenärer som ville åka hela sträckan var fler än vi förväntat oss, säger Hans Wicklund, lokförare och styrelseledamot i Östra Södermanlands järnväg, ÖSlJ.
I ett yttrande till kommunen skriver ÖSlJ att man har vidtagit alla åtgärder som kan krävas för att minimera risker och påverkan på miljö och hälsa. ÖSlJ avser då bland annat eldningsutbildning, fortbildning av personal, slyröjning, brandsäkring av eldstaden i loket och slipning av rälsskarvar.
Varför går det inte att köra på miljödiesel?
– Därför att ångloken är eldade med kol. Loken är inte konverterbara till annat bränsle utan att man kraftigt bygger om dem och då förgriper man sig på de historiska objekten. Och att elda med gasol är helt otänkbart, det krävs så stora mängder att loken blir en säkerhetsrisk, säger Hans Wicklund.
Varför behövs en järnvägslinje med teknik som är minst 150 år gammal teknik?
- Det är kulturhistoriskt intressant. Vi vill ha kunskap om det samhälle som byggdes upp till vad det är i dag. Det är en bra och trevlig kultur- och turistinsats för bygden. Vi ser inte att verksamheten kan kännas som en svår störning.
– Den nya banan blev dessutom till efter en överenskommelse år 2005 mellan oss, kommunen och boenderepresentanter. Vi tycker att vi har uppfyllt överenskommelsen.
Något som allstå inte alla boende håller med om.
Kan ni förstå klagomålen?
- Vi kan förstå att de har synpunkter, att det här är något som är annorlunda mot tidigare. Men vi har bemött det så långt det är möjligt. Exponeringen som boende utsätts för är sammantaget under fem minuter per dygn. Digniteten på störningen är vi inte överens om.