"Vi bygger ett sörmländskt brödimperium"

Printz bageri är på väg in i sin högsäsong, de laddar för ny brödbutik i höst och den 30:e juni är det kreativ marknad med cirkustema ute på gården vid det gula industrihuset i Stallarholmen. – Många hittar hit tack vare eventen, säger Maria Printz.

Jennie Persson, Sara Herlitz och Mikael Reijmar bullar upp för sommarsäsongen.

Jennie Persson, Sara Herlitz och Mikael Reijmar bullar upp för sommarsäsongen.

Foto:

Övrigt2018-03-26 15:13

– Vi har en tillåtande miljö här, för familjerna som har barn som springer runt, för fikakonnässören och för gubbmötet. Vi bygger den här platsen som en del i något större. Vi vill att bageriet ska bidra till attraktionskraften för orten. Att vi blir ambassadörer för Sörmland, säger Maria Printz.

Hög takhöjd och färgstark inredning välkomnar besökaren på Printz bageri. Här ligger surdegsbröden och de sötade bakverk uppradade i kassalinjen för att fresta hungriga gäster. Husets rekommendation för dagen är frösnappare, en vetebulle med mandel och vaniljfyllning som rullats i sesam och vallmofrön.

– Vi som startade bageriet är kockar, vi kan smaker och vet hur vi ska få till unika produkter. Med nördig kvalitet på utsökta råvaror som grund för vårt sortiment, säger Maria Printz.

På ett av de rustika träborden står en korg med White guides böcker till försäljning. Att de omnämns i guiden sätter guldkant på verksamheten. Men det är det dagliga arbetet som räknas mest.

– Jag vet knappt vad poängen består i, men varje år knappar vi oss uppåt. Det betyder mycket för några gäster, andra noterar bara att vi finns med. Samtidigt kan man fråga sig om ett besök, av en person ska ha sådan påverka. Det kan vara ödestiget för verksamheten om det inte är rätt dag för ett besök. Det är viktigare vad gemene man möter varje dag, säger Maria Printz.

– Visst är det viktigt vad man äter men också vart vi ligger, att vi finns på den här platsen. Vi har en förankring här och det märker kunderna. Det är genuint här, det är här vi hör hemma. Vi kan tipsa och guida våra kunder.…

Maria Printz, majoritetsägare Printz bageri

De har öppet verksamheten året om något som ses som en nyckelfaktor för verksamheten och förutom den kreativ marknad anordnas julmarknad och bröd- och korvfestival under året.

– Vi har en bredd här och är fantasirika. Det är oftast så här att folk kommer för en festival och säger att de måste komma hit igen för att grotta ner sig i sortimentet, säger Maria Printz.

Men främst tror hon att läget är en bidragande orsak till framgången. Det gula industrihuset där de husera ligger vackert vid vattnet och rymmer ett trettiotal företag. Den lokala kopplingen är viktig för Maria Printz som är uppvuxen i Stallarholmen.

– Visst är det viktigt vad man äter men också vart vi ligger, att vi finns på den här platsen. Vi har en förankring här och det märker kunderna. Det är genuint här, det är här vi hör hemma. Vi kan tipsa och guida våra kunder, säger Maria Printz.

Maria Printz målar upp en stor cirkel och tre mindre för att beskriva sin verksamhet, med bageriet i Stallarholmen som "moderkaka". Brödbutikerna i Eskilstuna och Södertälje blir minioaser där de kommer närmare kunderna. Här finns en god växelverkan och de fortsätter att växa i Sörmland när de nu i höst öppnar en ny brödbod i Solberga, ett handelscentrum utanför Strängnäs.

– Vi går mot en fantastisk höst. Vi startar upp ett nytt place, det känns både spännande och ansträngande. Grunden är lagd och det blir samma värdegrund som för vår övriga verksamhet. Med fokus på ekologiskt, närproducerat surdegsbröd och pizzaverksamhet, säger Maria Printz.

White guide sätter poäng på mat och fika

White Guide är en restaurangguide som gets ut i Sverige sedan 2005. Varje år testar och bedömer de 800 restauranger. Från 2013 publiceras även en White Guide Cafe med upp till 300 av Sveriges bästa caféer presenteras. De vill stå för seriös och innovativ krogkritik. Testerna sker anonymt och med full transparens kring bedömningskriterierna. Personligt, förnyelse, hållbart och trivsam miljö premieras. Källa: White Guide

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om