Vinnande strategi kan bidra till vinnande framtid för Hallstahammar

Anna Bergström på Intro i Eskilstuna gör debut som medverkande i produktionen av boken Vinna framtiden - entreprenörskap, kompetens och samverkan. Boken handlar om Hallstahammars strategiska satsning på att bli en framgångsrik företagarkommun. Vi slog en pling till Anna Bergström, samt till uppdragsgivaren på Hallstahammars kommun, Håkan Freijd.

Övrigt2012-01-31 15:39

Grattis, Anna. Hur känns det?

- Jag är lite stolt, får jag väl säga. Det är ju något speciellt ändå med en bok - det känns mer varaktigt. Jag och min kollega har jobbat tajt med gänget på Hallstahammars kommun för att få fram boken Vinna Framtiden. Vi på Intro har stått för grafisk produktion, text och de flesta fotografier i boken. Något som vi sa var viktigt var att den också skulle kännas stabil och låta när man släppte ner den på bordet - vilket det ju gör. Och det var en utmaning för mig rent personligt ur ett formmässigt perspektiv att få skapa en bok.

Vad innehåller boken?
- Det är historien om Hur Hallstahammars kommun har kompetensutvecklat människor på företag i kommunen via EU-medel och hur deras samverkansprojekt har bidragit till att kommunen har blivit mer företagsvänlig. I boken finns också 15 exempel på företag som startats i kommunen och varje historia är unik i sig.

Vilken av historierna i boken fastnade du mest för - och varför?
- Den om Marianne och Jarmo Koskela som tog över Kolbäcks Gästgivaregård.
För de påminde så mycket och mig och min man Jacob, som jag drev företaget tillsammans med tidigare. Nu har han fått en anställning och jag driver företaget själv. Men just paret Koskelas historia fångades jag av särskilt.

Grattis även till dig, Håkan. Varför ville ni göra den här boken?
- Tanken var att spegla det vi har gjort i Hallstahammar och synliggöra detta. Kanske boken också kan användas i utbildningssyfte när det gäller entreprenörskap i skolorna i vårt område.

För att boken innehåller de goda entreprenörsexemplen?
- Ja, men också svårigheter på vägen som generationsväxling och kriser av olika slag som exempelvis konjunkturdippar.

På baksidan av boken läser jag att Hallstahammar på fem år har klättrat 110 placeringar på Svenskt Näringslivs rankinglista. Har era satsningar på samverkan, kompetensutveckling och entreprenörskap varit en bidragande orsak till detta, anser du?
- Definitivt har det bidragit. Hur mycket kan man ju inte säga. Men visst har det påverkat oss i positiv riktning. Även i årets mätning verkar vi klättra, vilket känns oerhört glädjande. I den första sammanställningen - den mer omfattande kommer först i april - är vi en av 16 kommuner i landet som har nått betyg fyra eller mer i Svenskt Näringslivs enkätundersökning - och vi är en av de tre kommuner i landet som har klättrat mest.

Ni har fick ju projektpengar (24 miljoner kronor för nio utvecklingsprojekt) från EU för att kompetensutveckla företagare inom kommunen. Din reflektion kring detta?
- Jag kallar det faktiskt skatteåtrbäring. De pengar som Sverige pyttsar in i EU tar vi till viss del tillbaka. Skulle inte vi göra det, skulle någon annan ta de pengarna. Så det är bättre att de kommer Sverige till godo än att de hamnar någon annan stans ute i Europa.

Och nu får ni ytterligare 9,3 miljoner kronor från EU. Vad ska dessa användas till?
- Att utveckla Hallstahammar som handelsplats. Vi har så många stora städer och stora köpcentrum runt omkring så vi måste helt klart vässa oss inom handelsområdet. Dessutom har grannkommunen Surahammar också fått projektpengar beviljade så vi kommer att hjälpa dem med projektadministrationen och samordna en del insatser.

Vad tror du är nycken till framgången för er?
- Att vi är duktiga på att ragga projektpengar samtidigt som vi har hittat ett sätt att systematiskt och på flera nivåer samverka mellan företag, politiker och olika näringslivsnätverk i kommunen. Vi utnyttjar vår relativa litenhet på bästa sätt, kan man säga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om