Werner: Gult vatten ur kranen – då lade Sevab locket på

I torsdags kväll slog jag på vattenkranen hemma i Strängnäs. Det forsade gult vatten ur kranen. Grannar började höra av sig och undrade om vi också hade gult vatten. Vattenpaniken spreds i området, många blev oroliga. Många tänkte nog att även Strängnäs fått bakterievatten i kranarna.Jag slog larm till redaktionen om att göra en nyhetsartikel, sen ringde jag själv Sevab som hanterar vattnet och har koll på driftstörningar.

Foto:

Övrigt2017-10-03 19:32

Jag fick veta att många hushåll hade hört av sig om missfärgningar och att Sevab var på väg att spola vattenledningarna. Inga fler detaljer.

Tjänstgörande reporter på ekuriren.se började givetvis jaga så mycket information som möjligt för att kunna ge invånarna i Strängnäs senaste nytt. Är vattnet farligt att dricka? Vad är orsaken till missfärgningen och när kommer det vara avhjälpt?

Alla i det berörda området skriker efter information. Men från Sevab är det tyst.

Vaktbolaget Securitas svarar i jourtelefonen när vår reporter ringer. Vi ställer frågor som personen ska förmedla till Sevabs jourpersonal. Reportern får svaret att Sevab inte har tid att prata med tidningen, de ber oss återkomma.

Så fortsätter kvällen. Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning jagar svar på frågor som många i Strängnäs vill ha svar på, utan framgång. Sevab ber oss återkomma nästa dag för att prata med ”rätt person”.

Något jourpressnummer verkar inte heller existera. Vi hänvisas till att ringa under kontorstid.

Det vore rimligt att ett bolag som ansvarar för vattenförsörjningen i en stad ger svar när hela stadsdelar undrar varför vattnet är gult.

Men det är fortsatt tyst. Det enda meddelandet tidningen får är att ”spolning pågår”.

Hemma frågar dottern om hon vågar ta vatten på tandborsten. Vad ska jag svara? Jag vet inte, är vattnet farligt att få i sig? Hon får borsta utan vatten.

När jag vaknar 05.30 på fredagsmorgonen finns ingen ny uppdatering på Sevabs sajt. Spolning tycks pågå fortfarande.

Klockan nio kommer ett mejl till redaktionen från energibolaget. Vi får ett nummer till en kontaktperson. Det verkar bara finnas en person inom hela organisationen som kan svara på frågor om vattnet.

I samma stund som mejlet kommer till oss uppdateras Sevabs sajt. ”Felet avhjälpt”, står det.

Och nu, 14 timmar senare, när alla oroliga människor kan se att felet är fixat är det plötsligt fritt fram för tidningen att ställa frågor. Efter våra frågor passade även Sevab på att uppdatera sin sajt under fredagsförmiddagen med uppmaningen att inte dricka missfärgat vatten.

Men det är för sent. Vårt uppdrag att ge er läsare svar på frågor, reda ut och förklara lyckades inte. Vi misslyckades när ni behövde det som mest. Men vi misslyckades för att leverantören av vattnet inte ansåg sig ha tid att svara på frågor.

Att informera känns minst lika viktigt som att åtgärda felet, men Sevab valde en annan väg.

Det luktar unket vatten om den prioriteringen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!