För att komma så väl förberedd som möjligt ska naturligtvis alla pusselbitar falla på plats. De styrs av tre viktiga faktorer.
Magnus Zetterström ska ha duktiga medarbetare runt sig, han ska ha konkurrenskraftigt material och givetvis en ekonomi som klarar av detta.
Zorro själv vill inte kalla ”laget” runt honom för ett team:
– Det låter lite stort än så länge så jag kallar det en grupp.
Letar en sponsorkontakt
Den består i dag av sex personer utöver Magnus själv.
– Jag ser Niklas Johansson som ledare för gruppen. Han har varit lagledare för Smederna, jobbar som vd till vardags och håller i alla trådarna. Vi fungerar väldigt bra ihop och honom litar jag på till hundra procent.
– Stephen Zetterwall sköter presskontakterna tills vidare och fotografen Ola Lindholm ska hålla hemsidan aktuell med bilder.
– Fredrik Eklund sköter sponsorsidan på det lokala planet och han kan företagen i närområdet. Det är bara att hoppas att turbulensen i Smederna inte påverkar sponsorernas syn på mig. Dessutom hoppas jag att vi hittar en sponsorkontakt till för att sköta de större företagen, berättar Magnus och fortsätter:
– Sebastian Jagoda är min chefsmekaniker i Polen och jag hoppas att vi kan hitta en mekaniker till. Sen finns pappa (Hasse) med i bakgrunden som allt i allo.
Det är alltså de herrarna som tillsammans med Magnus ska bygga hela GP-verksamheten.
Måste ha fler cyklar
Hög prioritet just nu har marknadsföringen.
– Ola håller på med en presentationsfolder om mig och Grand Prix plus att vi jobbar med en ny hemsida.
Sen är det materialfrågan.
I dag har Magnus fem cyklar.
Men det räcker inte.
– Jag måste ha minst två kompletta cyklar till och en extra buss för att logistiken ska fungera. Om jag kör GP i Kroatien på lördag och sen har seriematch i Polen dagen därpå måste jag ha ett par cyklar startklara där och även kunna förflytta mig själv dit på ett bekvämt sätt.
I och med Grand Prix ska också motorerna servas oftare.
– I dag räknar jag med service efter 35–40 heat men ett GP-år måste det bli redan efter 20 heat och det innebär tätare besök hos trimmarna som kan finnas var som helst.
I dag har Magnus trimmare i Sverige och Danmark.
– Nästa år kanske det blir en i Polen och en i England också. Trimmarna är olika duktiga beroende på bantyper och det kan vi inte nonchalera. Då måste också logistiken fungera maximalt.
– Det gäller att få minsta lilla pusselbit på plats eftersom allt sammantaget ger bättre förutsättningar för jämnheten.
Mer än Smederna
Allt sånt kostar pengar. Mycket pengar.
– Bara för att täcka GP-tävlingarna måste jag få in två miljoner till, säger Zorro som redan omsätter kronor i företagarklassen.
– 2009 beräknas min omsättning vara runt 4,8 miljoner så nästa år kommer jag upp i bortemot sju miljoner totalt med GP inräknat.
Jämför detta med de 3,5 miljonerna som Smederna omsatte före konkursen. Eller med Guif där hela föreningen omsatte tio miljoner 2008.
– För att få ihop allt blir det en vinter som är klart annorlunda än tidigare. Förutom GP-planeringen måste jag hinna träna också men nu har jag ju fått en riktig morot så det blir lättare att snöra på sig löparskorna.
– Men det ska också bli riktigt spännande. Det är ett stort steg i min karriär och det är få som får den här chansen.
Magnus Zetterström från Torshälla är en av dem.