Suvarna ökar utsläppen – hoppet för miljön finns i Oxelösund

De senaste tjugo åren har bilarna som trafikerar de svenska vägarna blivit tyngre och fått fler hästkrafter. Näst minst "tungstarka" bilar i Sverige, en motoreffekt på färre än 156 hästkrafter och en bil som väger mindre än 1500 kilo, återfinns i Oxelösund.

Bruce Tayby, "Jag vill ha en alldeles vanlig bil. Den behöver inte vara något märkvärdig för att ta sig runt i Oxelösund."

Bruce Tayby, "Jag vill ha en alldeles vanlig bil. Den behöver inte vara något märkvärdig för att ta sig runt i Oxelösund."

Foto: Linus Nilsson

Oxelösund2019-10-05 07:41

Enligt Karzan Ahmed, företagssäljare på Skobes Bil i Nyköping har bilköpet övergått till ett bilägande, där det handlar om hur mycket kunden har råd att lägga på sin bil i månaden snarare än vad själva bilen kostar. Utöver skiftningen i synen på ägarskap anser Karzan Ahmed att designen blivit en mer avgörande faktor vid valet av bil.

– Vi har även märkt att det finns ett större intresse för suvar, eller stadsjeepar, det är den enda bilmodellen som växer i försäljningen. Tidigare fanns det låg fokuset på att ha en fläskig motor och det var viktigt att bilen gick snabbt från 0-100 men motorerna i dag har blivit mindre och mer ekonomiska, säger han.

Drygt 30 procent av bilarna som är i trafik idag i Sverige klassas som "tungstarka" en siffra som för tjugo år sen var 4,6 procent. Men i Södermanland ligger alla kommuner under snittet och Oxelösund placerar sig som den kommunen med nästminst tungstarka bilar på 24,6 procent, endast Gotland är bättre med sina 20 procent. Flest tungstarka bilar finns i stockholmskommunerna Danderyd (47,73), Solna (43,27) och Stockholm (40,37). Det är främst den ökade försäljningen av suvar, eller stadsjeepen, står för en stor del av ökningen av den tungstarka trafiken. Den här utvecklingen ser Anders Roth, mobilitetsexpert på Svenska miljöinstitutet, (IVL) som negativ då utsläppen från biltrafiken som tidigare minskat avstannat.

Utanför en av matbutikerna i Oxelösund pratade SN med tio personer om hur de ser på valet av sin bil och eventuella kommande bilköp. För personerna var det viktigaste inför ett nytt bilinköp att bilen som köps är anpassad till de behov man har. Behovet beskrivs ofta som en äldre bil som oftast inte används varje dag men bilen måste kunna användas för längre resor. Ofta har även bilen en relativt låg månadskostnad. Det fördes även vid alla samtal en diskussion kring valet av drivmedel för bilen och under ett par av samtalen diskuterades även möjligheten att införskaffa en elbil som nästa bil. Men hindren som nämndes var kostnaden för en elbil, hur lång livslängden på ett batteri i en elbil är samt hur långt man kan köra med en elbil.

Fredrik Björk, bilmarknadschef på Söderbergs bil, och Karzan Ahmed anser att en stor del av skiftningen som skett i kundens resonemang kring bilägandet är att skatter och månadskostnader blivit mer vanligt i resonemanget vid ett bilköp. Utvecklingen ska bero på statens introduktion av bolus malus och förändringen som skett i skattesatser för utsläpp på bilar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!