Avslappnad förarei urstark Skoda

Han är egentligen lite för lång, och lite för gammal för att lyckas. På lördag kan dock Johan Rudengren bli svensk rallymästare.

Rally2014-10-03 06:00

Den 187 centimeter långe Johan Rudengren säger att han har mognat. I dag, som 55-åring är avåkningarna lätträknade. Annat var det på 70-talet när han i 20-årsåldern började testa sina gränser bakom ratten.

– Jag kraschade sju eller åtta "Oplar" på ett år. Några rullade jag med framlänges. Det är oftast galenpannorna som kör av och med ett dåligt "kraschrecord" är det svårare att hitta bra kartläsare, säger han och ler brett.

Det är dock inte erfarenheten allena som gjort att Johan Rudengren, trea i SM-serien inför avslutningen, börjat prestera på topp. Han har även tränat sin mentala styrka och inte minst skaffat sig en bil som uppenbarligen står sig mycket väl i rallyserien för trimmade fyrhjulsdriva monster (Trimmat 4WD).

– Det är framför allt bilen som är skillnaden.

Under huven på hans Skoda Fabia WRC (tillverkad i 24 exemplar) sitter en motor med cirka 400 hästkrafter.

– Det är ett vridmoment på 800 newtonmeter, det svarar direkt. En fantastisk bil, den bästa jag någonsin kört och en av de bästa i hela landet, säger Johan.

Men styrkan har ett pris. Efter 150 mil måste motorn bytas ut och växellådan klarar bara cirka 30 mil innan den kräver totalrenovering.

Johan Rudengren som tävlar för Eskilstuna MK tar sig inte till de två tävlingsdagarna i Uppsala för att spara på motorn och säkra bronset. Han siktar på mästartiteln. En seger ger 15 poäng och han har sju poäng upp till tvåan Mats Jonsson, Forshaga MC, och 13 till Jerker Axelsson, SMK Trollhättan. Nämnde Axelsson får dock gälla som storfavorit efter vinster i tre av de fyra deltävlingar som hittills körts.

– Jag måste hålla dem båda långt bakom mig men visst finns chansen. Axelsson kraschade ju senast i Linköping (dikeskörning tre kilometer från mål).

Under fredagskvällen körs två specialsträckor i Uppsalaskogarna. På lördag väntar sju dagsträckor varav en kortare stadssträcka på asfalt i de centrala delarna av stan.

För att säkra bronset krävs minst fyra poäng, eller en nionde plats, för Rudengren och kartläsarkamraten Christer Johansson.

– Det är ganska enkelt. Välj rätt spår och fega inte ur trots att förnuftet säger att man egentligen borde bromsa när man kör i 200 knyck på en kurvig skogsväg.

Du kan följa Rally SM och Johan Rudengrens framfart via Rallyradion med start klockan 18. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om