De säljer allt de har för att segla jorden runt

Sex vänner, en båt, ett äventyr. Snart bryter kompisgänget från Eskilstuna upp från allt som känns vant och hemma för att ge sig ut på sitt livs segling jorden runt.

Reportage2016-10-01 09:03

Har du någon gång funderat på att hoppa av det så kallade ekorrhjulet? Säga upp dig från jobbet, sälja dina ägodelar, kapa alla fasta kostnader, slippa betala räkningar, skippa hela vardagslunken och kasta dig i väg på en näst intill evighetslång semester?

Gänget från Eskilstuna låter inte drömmen om ett friare liv stanna vid ett luftslott utan gör slag i saken.

– Det är så lätt att fastna i en vardag där allt går på rutin, säger Oskar Karlsson, 28.

Han och sambon Elin Fors hade länge varit sugna på att dra iväg på en längre resa. Kompisarna Dennis Sevelin, Rickard Sand, Henna Koskela och Sanna Alatola var inne på samma linje och plötsligt hade de sex vännerna bestämt sig för att göra sin livs resa tillsammans – en segling jorden runt.

De har tänkt att vara borta mellan ett och tre år. Förhoppningen är att slippa stressen på hemmaplan, ta dagarna som de kommer och låta väder och vind styra färden.

– Vi har inte bråttom. Vill vi stanna längre på ett ställe så gör vi det, boendet har vi ju med oss, säger Rickard Sand.

Målet med resan är också att växa och utvecklas, både som individer och som grupp.

De sex kompisarna har känt varandra länge. Några av dem är barndomsvänner andra är kärlekspar. Genom olika konstellationer har deras vägar korsats och redan innan resans början känner de sig som ett väl sammansvetsat gäng. Ett stort gemensamt intresse är dykning.

Men att bo ihop så lång tid på liten yta, utan chans att mönstra av mitt ute på havet?

– Det ska funka, säger Rickard Sand. Det är en del av utmaningen att leva tillsammans så länge och man får välja vilka konflikter man ska ta.

– Många av oss är i och för sig dåliga på att vara hungriga, funderar Dennis Sevelin som misstänker att en stort antal måltider ombord kommer att bestå av fisk.

Några i gruppen har seglat en del tidigare, andra är fortfarande nybörjare.

Bristande seglingsvana är emellertid inget som bekymrar. Det finns gott om tid att lära sig, övningsturer till Gotland och Åland ska ske nästa sommar och samtliga planerar att ta kustskepparexamen och förarbevis för båt innan det bär iväg.

– Vi kommer att vara väl förberedda, säger Oskar Karlsson som plöjer en och annan bok om segling när han är ledig från sitt jobb som annonssäljare på ett mediebolag.

– Var och varannan människa drömmer om att göra något sådant här. Men man måste offra sin bekvämlighet. Många tycker vi är knäppa och tar det inte på allvar att vi ska iväg, säger Henna Koskela, 27, som till vardags jobbar på Pressbyrån i Eskilstuna.

Men färdplanerna är långt gångna och i högsta grad på riktigt.

Även om avresan sker först om två år är förberedelserna i full gång.

– Det är jättemycket att tänka på, konstaterar vännerna.

Bland annat ska livet hemma avvecklas. Elin Fors och Oskar Karlsson har redan sålt sin gemensamma villa för att vara redo när det stora äventyret börjar.

– Vi hade egentligen tänkt att hyra ut huset men fick ett erbjudande vi inte kunde tacka nej till, säger Oskar Karlsson.

Paret bor sedan omkring ett år tillbaka i Kungsör där det hittat sitt drömhus mitt emot Kungsörs båtvarv, alldeles intill vattnet.

– Lustigt nog var det de som köpte vår förra båt som även köpte huset, säger Oskar Karlsson.

Fram till flyttdatumet fungerar Kungsörsvillan som en bas för vännerna. Nedanför huset ligger kompisgängets nyligen införskaffade segelbåt förtöjd.

Båten som ska ta dem jorden runt köptes i Sjötorp vid Vänerns strand i Västergötland i somras. Första utmaningen blev att ta hem den via Göta kanal.

– Det var första gången jag slussade, säger Henna Koskela.

Det hann bli 58 slussningar i kanalen och flera helgetapper på de svenska insjöarna innan skutan kunde lägga till i sin nuvarande hamn i Kungsör.

Tvåmastiga Sunnyday är en långkölad stålbåt på 45 fot som ska stå pall för diverse duster med världshaven.

– Stål är bra eftersom det är stadigt och säkrare om man kör på något, säger Dennis Sevelin.

Den sjösattes första gången 2007 och ska nu byggas om och utrustas med allt som behövs för att klara en världsomsegling. Radar och annan avancerad navigationsutrustning, autopilot, AIS-sändare, livbåtar, nödsändare, satellittelefon, nya segel och mycket annat.

– Allt kostar en hel del pengar så det gäller att spara, säger Dennis Sevelin som driver en egen snickerifirma i Kvicksund.

Gänget har redan nu lyckats fynda en så kallad watermaker, ett mindre reningsverk som kan omvandla saltvatten till dricksvatten. De är också på jakt efter solpaneler.

– Vi har tänkt att vi ska bli helt självförsörjande på vatten och el, säger Oskar Karlsson.

För närvarande finns det fem kojplatser ombord. Planen är att bygga ut dem till sju.

– Tanken är att alla ska kunna få varsitt space där man kan dra sig undan och få en liten privat sfär, säger Oskar Karlsson.

Förenklat startar resan i Kungsör sommaren 2018, vidare mot Engelska kanalen och därefter Biscayabukten. Första större delmålet är Las Palmas på spanska Gran Canaria.

– Dit tar det nog två månader, säger Oskar Karlsson.

Någon gång i november eller december räknar gänget med att ta sig över Atlanten med hjälp av passadvinden.

Atlantöverfarten beräknas ta 25 dagar utan land i sikte.

– Bara att bita ihop och köra, säger Henna Koskela.

För att få stöd under strapatsen kommer vännerna segla tillsammans med det internationella segelsällskapet ARC – Atlantic Rally for Cruisers, en hel klubb med världsomseglare.

– På så sätt behöver man inte gå ensam över, utan man är flera båtar som går tillsammans vilket känns säkrare, säger Oskar Karlsson.

Väl över Atlanten hägrar bland annat Västindien. Därefter fortsätter turen via Panamakanalen till Galapagosöarna, Franska Polynesien, Nya Zeeland och Australien. Efter det blir det Asien – Indonesien, Malaysia och Thailand, innan färden går vidare mot Maldiverna, Madagaskar och sedan genom Indiska Oceanen och Atlanten hem igen.

Poängen är att ta det lugnt. Hittar man en bra plats stannar man ett tag extra.

Det finns också ställen på vägen man måste undvika. Till exempel ökända Adenbukten utanför Oman där det är problem med pirater.

– Då får man runda Sydafrika i stället, konstaterar Oskar Karlsson.

Medan nedräkningen inför resan fortgår gläds sällskapet åt alla förberedelser.

– Det är på ett sätt skönt att vi har två år på oss. Samtidigt känns det väldigt peppigt med alla småsteg framåt, säger Henna Koskela.

Vad ser ni mest fram emot?

– Friheten. Att få styra hela resan själv. Slippa stressen. Alla länder vi ska besöka förstås. Nya intryck, nya kulturer och nya människor. Känslan av att se land när man varit ute på havet en längre tid. Att bara vara och slippa bry sig om hur man ser ut.

Det värsta som kan hända?

– Att någon blir sjuk.

Solen värmer fortfarande Sunnydays akterdäck fastän oktober står för dörren. Innan båten tas upp på land för vintern hinner vännerna med en kortare höstsegling.

– Jag ser fram emot actionstormarna ute på oceanen. Det kommer att bli mäktigt och coolt, säger Henna Koskela.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om