Sagolik samling superbikes

Han har ett 40-tal motorcyklar. Av dem är drygt hälften en samling tävlingsmaskiner från de gyllene åren mellan 1988 och 2002.

Det blev något av en ketchupeffekt. Det fanns inga tankar på att det skulle bli så många hojar, säger den före detta dragracingmästaren Tony Dönges.

22 juli 2019 08:35

Garaget är inte imponerande. Snarare är det sagolikt, underbart och fullständigt fullproppat av motorcyklar. De får sällskap av tjugofem skinnställ som tillsammans med 160 hjälmar skapar en palett av färger, former och material.

Så såg det dock inte ut för 20 år sedan. Då stod lokalen plötsligt tom efter att Tony Dönges hade lagt dragracinghandskarna på hyllan. Vad skulle han göra nu?

Motorcyklar var ju roligt. Så jag köpte en Honda CB 1100R och blev återfallsknutte. Jag gillar fart och acceleration och snart hade jag tre superbike-klassiker. Därefter rullade det på, säger 69-årige Tony Dönges i lokalen i Kungsbacka.

Söker original

Det han har fokuserat på är ekipagen från World Superbike, en tongivande tävlingsserie från åren mellan 1988 och 2002. Det var ädel racing med gathojar som kördes på gränsen till vad de klarade – av några av de bästa förarna i historien.

Jag älskar hojarnas färger och former. Men att försöka få tag på maskinerna kan vara en vånda under flera år innan man till slut hittar en. Så långt det går vill jag ha dem i originalutförande, fastslår Tony vid en blåvit Suzuki GSX-R 750R.

Den är bara ett av de 24 ekipage som ingår i hans Superbike-samling. Några andra är Honda RC30, Yamaha OW01 och Kawasaki ZX-7RR. Dessa är inga vanliga hojar, utan racingreplikor tillverkade i exklusiva små serier.

Lycka på två hjul

Samma sak gäller för skinnställen och hjälmarna. De är replikor av tävlingsutrustning som har burits av stjärnor som Valentino Rossi, Max Biaggi och Joe Dunlop.

Varje hjälm är ett konstverk anpassat efter föraren och ska spegla vem han är. Bakom designen finns mängder av tankar, säger Tony Dönges och gör sig redo för en hojtur.

För honom är själva körupplevelsen ändå det allra viktigaste. Att få grensla sina motorcyklar och uppleva lycka.

Tony Dönges är en vital 69-åring som började tävla i dragracing med bil år 1975. Snart vann han både SM och EM. Decenniet därpå fokuserade han på sin familj och på leksaksaffären i Västra Frölunda, som han drev tillsammans med sin bror Stefan. Men motorkarriären återupptogs år 1990. Sammanlagt knep Tony två EM-guld, ett nordiskt mästerskap, tre SM-guld, samt ett antal andra pallplatser.

World Superbike

World Superbike är en viktig tävlingsserie som mellan år 1988 och 2002 var tongivande och satte fart på utvecklingen. Utan den hade klassiker som Honda RC30, Yamaha R7 och Ducati 916 förmodligen aldrig existerat, inte heller 1990-talets vurm för sporthojar. 2003 ändrades reglerna och motorcyklarna växte till 1 000 kubik.


Replikor

Tävlingsreglerna krävde att det även tillverkades civila versioner av superbike-maskinerna. De byggdes i limiterade serier, på mellan 200 och 2 000 exemplar. Motorcyklarna var ofta utrustade med påkostad fjädring, samt effektivare bromsar. De hade lättare fälgar, en annan utväxling och större förgasare. Därtill var vissa detaljer tillverkade i lyxiga material, som magnesium.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Robert Lagerström/TT