Några dagar efter Hannas utspel kritiserades Maud Olofsson för ett förslag i en intervju i Svenska Dagbladet. Hon framförde där tanken att elever borde få sätta betyg på sina lärare, samt att höga betyg torde resultera i högre lön. Själva förslaget om betyg som sådant är inte så väldigt uppseendeväckande, och heller inte nytt. Precis som studenter på många universitet utvärderar sina lärare och kurser, skulle ett noggrant utformade utvärderingssystem i gymnasiet och grundskolan kunna ge värdefull information, både till lärare och skolledare.
Men regelrätta betyg är givetvis ingen bra idé. Om det krävs en akademisk utbildning för att lärare ska få sätta betyg på elever, vore det konstigt att förvänta sig att barn och ungdomar ska kunna gradera lärarnas utbildningsinsatser på något för skolan värdefullt sätt. Kopplingen mellan lön och goda omdömen från eleverna är också ett vanskligt experiment. Det finns många sätt att göra sig populär på, inte alla leder till att eleverna lär sig mer.
Det är osäkert om Maud Olofsson hade tänkt igenom sitt förslag ordentligt. Mer än något annat framstår utspelet som ett desperat försök att slå sig in på Folkpartiets politikområde, fast utan att ha bemödat sig om att göra någon djupare analys av skolans utmaningar.
Maud Olofsson säger att sedan hon sluppit ansvaret för 55 statliga bolag, ska hon lägga mer tid på partiets idéutveckling och lovar att Centerpartiet ska fortsätta vara en idéspruta inom Alliansen. Trots att ordet ”idé” finns med i både idéutveckling och idéspruta, är det två rätt olika saker. Idéutveckling är en långsam och långvarig process, där de principer som den praktiska politiken stammar ut, tar form och förfinas. En idéspruta är motsatsen: många, snabba konkreta förslag, inte alltid genomtänkta eller förankrade.
Förslaget om elevers betyg på lärare kan knappast ses som centralt i något avseende. Om Maud Olofsson vill fortsätta att leda sitt parti och tror att Centerpartiet kan bli ett större parti, bör hon avstå från den här typen av spontana och perifera utspel.