Nya AI-teknologin skapar problem för gymnasieskolorna

Chattroboten "ChatGPT" har blivit en het potatis i skolvärlden. Eftersom chatt-boten nästan kan skriva som en människa ökar risken för fusk och plagiering bland elever. "Det här är kanske den frågan vi diskuterar mest just nu", säger Marcus Lindvall, rektor på Europaskolan.

"Det är viktigt att eleverna tränar på att skriva själva", säger Marcus Lindvall, Europaskolans rektor.

"Det är viktigt att eleverna tränar på att skriva själva", säger Marcus Lindvall, Europaskolans rektor.

Foto: Joakim Serrander, Albin Persson

Skola och utbildning2023-04-14 19:33

Återkommande diskussioner pågår internt på Europaskolan kring AI-teknologins påverkan på elever, betygssättning och hur de ska motverka eventuellt fusk.

– Det här är kanske den frågan vi diskuterar mest just nu och är i stort sett uppe på varje kollegium, säger Marcus Lindvall. 

För att handskas med den nya teknologin gör Europaskolan förändringar i vad som ska vara betygsunderlag för eleverna. Gymnasieskolor använder sig annars av datorprogram som känner av plagieringar från internet. Men programmen biter inte på texter som en chattrobot har framställt, eftersom texten blir ett original. 

– Än så länge är vi i det läget att uppgifter som ska vara bedömningsunderlag behöver skrivas i skolan, vilket så klart blir en begränsning för oss, säger Marcus Lindvall. 

Samhälls- och geografiläraren Johan Sandell anser att riskerna för fusk och plagiat alltid har funnits men att lärarna numera måste vara mer på tårna. 

– Fusk i olika varianter har förekommit länge. Men det är tillgängligheten nu som har gjort att problemet har eskalerat, säger han. 

undefined
"AI-zero" är ett plagieringsskydd som ännu inte är fullt utvecklat men som Europaskolan utforskar. "Man kan skicka in AI-zero och se ifall en chattbot har skrivit eller en människa", säger Johan Sandell.

Johan Sandell sitter även i skolledningen och har en dialog med Skolverket om hur skolan ska ställa sig i frågan. För några veckor sedan kom Skolverket ut med rekommendationer om att inte beakta betygen lika högt vid inlämningar. 

Johan Sandell belyser däremot den stora risken med att elever har lättare tillgång till genvägar i sin undervisning:

– Den största risken är att man inte lär sig tillräckligt mycket. Det är det stora problemet egentligen, om man ska studera vidare så har man inte kunskaperna som krävs. 

För ni en dialog med eleverna?

– Vi har pratat flera gånger, säger Johan Sandell. 

undefined
"Jag tänker att det inte är konstigt att man ser detta som svårigheter och hinder, för det är människans normala inställning till nya saker", säger Daniel Moberg, rektor på Thomasgymnasiet.

Den stora frågan är ifall det går att använda tekniken till sin fördel eftersom AI-teknologin inte kommer att försvinna. Thomasgymnasiets rektor Daniel Moberg berättar om deras senaste digitaliseringsmässa i London.

– En av föreläsarna pratade väldigt mycket om att AI:n också kan nyttjas, att inte bara se det som ett hot, säger han. 

Marcus Lindvall ser också det som nödvändigt att kunna se möjligheter i det hela. 

– Vi letar efter möjligheterna i det här. Det går inte att spola tillbaka tiden och det kommer inte försvinna, utan det kommer snarare utvecklas fort och vi måste förhålla oss till det, säger Marcus Lindvall. 

Vad är ChatGPT?

AI står för artificiell intelligens och förekommer överallt i våran vardag. I smartphones, autosvar, webbsökningar eller algoritmer på sociala medier som anpassar ditt flöde.

ChatGPT är en typ av AI-teknik som är tränad med en avancerad maskininlärning med stor mängd textdata från olika källor vilket gör att den kan svara väldigt utförligt på frågor inom olika ämnen. Källa: Breakit.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!