Allt fler sörmlänningar spärrar sin telefon

Drygt var tredje telefonabonnemang i Sörmland är spärrat mot säljsamtal.

2 januari 2016 08:00

Möjligheten att spärra sitt registrerade telefonnummer för telefonförsäljare har funnits sedan 1999. Andelen svenskar som väljer att ansluta sig till Nix-telefon ökar och i dagsläget är 2,5 miljoner telefonabonnemang, av totalt drygt elva miljoner, anmälda till Nix spärrtjänst.

Andelen sörmländska nix-abonnemang ökar också och enligt Nix är 30,5 procent av telefonabonnemangen i länet spärrade. Drygt 3 000 nya spärrar har upprättats bara sedan halvårsskiftet.

– Inga seriösa företag är intresserade av att ringa någon som inte vill bli uppringd. Om man blir uppringd ändå så beror det normalt på att man redan är kund hos företaget, och då gäller inte spärrtjänsten, säger Jonas Edström, ordförande i den ideella föreningen Nix.

Varför ansluter sig allt fler?

– Det blev möjligt att spärra mobiltelefoner för ett knappt år sedan och det är den ökningen vi ser. Nya mobilabonnemang kommer till hela tiden. För en vecka sedan passerade andelen nix-spärrade mobiler de fasta abonnemangen.

Vad är en realistisk nivå för andelen spärrade abonnemang?

– Det är inget mål att alla ska nixa sig. Vi vill att branschen och telefonförsäljarna ska uppskattas i den mån de säljer varor och tjänster som folk vill ha på ett vettigt och hövligt sätt.

Hur har branschen anpassat sig till Nix?

– Den har blivit bättre och det finns ett antal branschorganisationer som försöker hålla branschen i örat. Men de som inte sköter sig är inte organiserade och det finns alltid de som tar genvägar, lurar till sig kunder och är onödigt aggressiva. Man får inte lova det man inte kan hålla eller försöka övertyga gamla tanter att de ska köpa saker de inte vill ha.

Skadar Nix affärsmöjligheterna för de som har goda avsikter?

– Nej, jag tycker inte det. Har man klargjort att man inte vill köpa över telefon så spelar det ingen roll om det är goda människor som ringer. Ungefär som att inte gå in i en butik om man inte är intresserad av att köpa något, säger Jonas Edström.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Peter Larsson