VR-glasögonen blir årets julklapp

Mikael Hagström från Eskilstuna köpte på tisdagen ett tv-spel med tillhörande VR-glasögon på Mediamarkt i Eskilstuna.
– Du får en helt annan dimension till spelandet, säger han.

22 november 2016 16:25

Mikael Hagström säger att både han och den 10-åriga sonen Malte kommer att använda VR-glasögonen när de spelar.

– Det här är en jättehäftig upplevelse. Det är som att du är i spelet.

Handelns undersökningsföretag HUI Research meddelade på tisdagen att VR-glasögon är 2016 års julklapp. Det är för 29:e året i rad som HUI Research utser Årets julklapp.

Årets julklapp ska uppfylla HUI Researchs tre kriterier – det ska vara en nyhet eller något som har fått ett nyväckt intresse, den ska ha ett högt försäljningsvärde eller säljas i många exemplar samt spegla den tid vi lever i.

– Årets Julklapp 2016 är en symbol för digitaliseringen och ny teknik kopplat till den starka upplevelsetrenden. Efterfrågan på VR-glasögon kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar, säger Lena Larsson, vd vid HUI Research.

Virtual reality beskrivs av vissa som den största tekniska utvecklingen sedan rörlig bild. Med en knapptryckning kan man förflytta sig rakt in i spelet, filmen, konserten eller föreläsningen.

Sara Branting, varuhuschef på Mediamarkt i Eskilstuna, har märkt av en stor efterfrågan på VR-glasögon. När ett nytt VR-headset släpptes den 13 oktober sålde varuhuset ett tiotal på direkten.

– Redan första dagen vi hade releasen tog alla i lagret slut. Så det vart en himla fart på det, säger hon.

Mikael Hagström från Eskilstuna köpte på tisdagen förutom VR-glasögonen även en spelenhet och en kamera som behövs för att spelenheten ska känna av spelarens rörelser.

– Jag har provat på lite innan med VR så att jag tycker att det är jäkligt kul. Det ger en helt annan upplevelse, säger han.

Mikael Hagström köpte även några spel. Han tycker att utrustningen, som totalt kostade cirka 10 000 kronor, är prisvärd.

– Jag tycker om den här tekniken. Jag har faktiskt haft ett par VR-glasögon för länge sedan till datorn, men det var inte alls samma typ av upplevelse.

– Här kommer man ner nu i en sån prislapp som gör att vi vanliga dödliga har råd att köpa en sådan här lösning om man sparar undan lite pengar.

Även företag och organisationer kan dra nytta av VR-tekniken. Konsumenter utrustade med VR-glasögon kan få en uppfattning om nya produkter och hur de används, stadsplanering och byggindustri med stora och kostsamma projekt kan testa sina idéer på ett verklighetstroget sätt innan de realiseras.

– Även om VR-revolutionen inte är här fullt ut ännu är detta året då tekniken slog igenom, säger Lena Larsson vd på HUI Research.

Prognosen för julmånaden decembers totala detaljhandelsförsäljning 2016 är en omsättning på 77,7 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,5 procent jämfört med december 2015.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!