1177 Vårdguiden i Sörmland upplever i nuläget ett enormt tryck, med uppemot 500 fler samtal än normalt per dygn. Väntetiden är i genomsnitt en timme och 20 minuter för den som ringer om generella sjukdomsfrågor.
– Belastningen är över någon historisk erfarenhet tidigare, säger Sabina Kalaitzis Barrögård, verksamhetschef på 1177 i Sörmland.
Regionen har försökt att möta efterfrågan på olika sätt. Sedan i torsdag har 1177 en egen "coronalinje" som nås genom knappval nio på telefonen.
– Vädjan är att man först funderar om man kan få svar på sina frågor via nätet. Tänk efter. Behöver jag verkligen ringa just nu? Om man ändå känner att man behöver prata med någon kan man trycka knappval nio, säger hon.
Men samtidigt som trycket är hårdare än någonsin är en stor del av den ordinarie personalstyrkan på 23 personer själva frånvarande på grund av sjukdom, berättar Sabina Kalaitzis Barrögård.
Den nya "coronalinjen" bemannas av sjuksköterskor från andra delar av verksamheten, som fått friställas från en viss del av sitt arbete för att svara i telefon. Men även där kan väntetiden stundtals vara lång.
– Vi har utbildat en stor del och vi kommer att utbilda ett stort antal fortsättningsvis. Så bemanningen kommer att bli bättre och bättre. Men det tar lite tid. I slutet på nästa vecka tror vi att vi kommer att ha fullgod bemanning, säger Sabina Kalaitzis Barrögård.