– EK-koncernen och Sörmlands Media är lönsamma i rörelsen 2016, men vi måste också höja blicken och tänka mer långsiktigt. Detta gör vi för att vara lönsamma även 2017, säger Jimmie Näslund, vd och koncernchef på Sörmlands media AB.
Av de 20 tjänster som försvinner kommer majoriteten, omkring 15, att lösas genom att inte tillsätta folk på befintliga vakanser samt frivilliga avgångar. Resterande tjänster sägs upp enligt anställningsturordning.
Hälften av de 20 tjänsterna som försvinner är redaktionella.
– Ett tungt tapp förstås. Varje minskad journalistisk tjänst är ett ögonpar färre som granskar vår offentliga sfär vilket i sig är ett demokratiskt problem. Men medielandskapet är nytt och läsarbeteendet kraftigt förändrat, vilket vi måste anpassa oss efter.
På redaktionerna i Flen och Strängäs blir personalstyrkan oförändrad men på Eskilstuna-Kuriren försvinner fem tjänster: En administrativ och fyra journalistiska.
Eva Burman, ansvarig utgivare på Eskilstuna-Kuriren tror dock inte att neddragningarna kommer att påverka innehållet i tindnigen.
– Vi omorganiserar oss vilket innebär att vi får lika många skrivande lokala journalister som innan, så läsarna kommer inte att märka av neddragningarna, säger Eva Burman.
Peter Larsson, Journalistklubbens ordförande på Eskisltuna-Kuriren tror tvärom att förändringen kommer att bli kännbar.
– Man kan inte ta bort fyra personer och tro att allt blir som vanligt. Men vi är vana vid förändringar och kommer att klara av det, säger han.
– Från klubbens sida är vi förhållandvis nöjda med utgången. Vi trodde det skulle bli mycket värre. Det som är positivt är att avgångarna har gjorts frivilligt. Alla som vill vara kvar är kvar.
Enligt vd Jimmie Näslund handlar det också om att följa utvecklingen av medieanvändadet i dag.
– Det är fler än kanske någonsin som läser oss, vi interagerar med fler och i fler kanaler och är tillgängliga mer eller mindre överallt och hela tiden. Vi är relevanta på ett helt annat sätt i dag. Samtidigt måste affärsmodellen förändras i en alltmer digitaliserad värld, och här tror vi att vårt kommande projekt rörande betald digital journalistik ligger rätt i tiden.
Förutom de journalistiska tjänsterna försvinner 10 tjänster från bland annat administration och säljsidan.
– Det är alltid trist att tvingas skära i personalstyrkan. Vi har lojala och duktiga medarbetare som har jobbat hårt, och att tvingas avsluta en sådan anställning är alltid oerhört tråkigt, men vi gör detta för att också fortsatt – under många år – kunna leverera kvalitetsjournalistik om Sörmland till sörmlänningarna och för att också fortsatt kunna vara den starkaste och mest relationsskapande marknadsföringspartnern i regionen, säger vd Jimmie Näslund.