I höst startar ett nytt forskningsprojekt i gång, som ska se på särskilt begåvade elevers behov i skolan. Projektet är ett samarbete mellan flera lärosäten där Mälardalens högskola ingår. De andra är Karlstads universitet och Stockholms universitet.
– Många av dessa elever mår dåligt och kan känna sig missförstådda och vara utsatta för mobbning i skolan. Men än har inga större studier på ämnet gjorts i Norden, säger Valerie Margrain, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstad universitet som leder projektet.
Projektet har fått 40 miljoner kronor från Vetenskapsrådet. Valerie Margrain menar att denna forskning är viktig för att ge skolan möjlighet att ge en bra undervisning för alla elever. Man har sett att vissa av dessa barn slutar att gå till skolan eller underpresterar för att inte sticka ut. Fångar man inte upp eleverna kan man gå miste om deras potential menar Valerie Margrain.
– Jag kan ännu inte säga närmare vad forskningen kommer att gå ut på men det är spännande, säger hon.
I Sverige råder det brist på kunskap på området, vilket Valerie Margrain vill ändra på med den nya forskningen, där man kommer att se på både på undervisning och sociala aspekter i skola och förskola.
– Det handlar inte om att göra som i andra länder utan hitta lösningar som fungerar i en nordisk kontext, säger Valerie Margrain.