Projektet #försverige pågår mellan 6 och 15 september och är ett samarbete mellan bland andra Google Sverige och Östsvenska handelskammaren. Satsningen består av en serie kostnadsfria webbaserade utbildningar i att använda digitala verktyg. Syftet är att hjälpa små och medelstora företag att hitta nya sätt att växa på nätet.
Intresset för projektet har varit stort, och över 800 Sörmländska företag har anmält sig. Enligt en undersökning som Google har låtit göra bland de anmälda uppger 56 procent av företagen i Sörmland att de är i behov av nya digitala kunskaper som en direkt följd av pandemin.
En av deltagarna är Linda Carling, digital kommunikatör på det Eskilstunabaserade belysningsföretaget Watt & veke, som använder de digitala seminarierna för att hålla sig uppdaterad om det senaste.
– Jag sitter med allt i form av sociala medier, PR, marknadsföring i Google och Facebook, samt vår hemsida med e-handel, så för mig är det här ett bra och effektivt sätt att hålla mig i framkant. Många gånger sitter man själv och läser på om de olika plattformarna vilket tar tid, men här får man informationen samlad och presenterad på ett bra sätt, säger Linda Carling.
– Förhoppningsvis kan jag få ny inspiration, se vad jag har missat och få lite andra perspektiv från användare och kollegor i branschen.
Enligt Svensk digital handel växte den svenska e-handeln med 40 procent år 2020 jämfört med året innan. Den explosionsartade utvecklingen tillskrivs till stora delar pandemin, och enligt Google uppger 31 procent av de tillfrågade sörmländska deltagarna i projektet "#försverige" att de börjat använda nya digitala säljkanaler till följd av pandemin.
För Watt & veke är sociala medier sedan tidigare en viktig kanal för att marknadsföra sina produkter och dela inredningsinspiration. I tider där många spenderar långt mycket mer tid i hemmet än vanligt har man märkt av en tydlig pandemieffekt – inte minst kopplat till julstjärnorna som slagit alla tidigare försäljningsrekord.
– Där går vi som tåget och vi är otroligt stolta och glada för det. Men självklart har det också tillkommit utmaningar till följd av pandemin som gjort det svårt att klara av att producera i den takt vi önskat. Speciellt, tror jag, att pandemin har gjort att man månar extra om traditionerna och att få ses med familjen och göra det juligt och fint hemma.