Enligt anmälan ska brukaren ha kontaktats av den anställda via en meddelande-app. Konversationen uppges bland annat innehålla sexuella anspelningar. Den anställda ska även ha uppmanat brukaren att inte visa några meddelanden för sina föräldrar.
Brukaren har inte några insatser på den enhet där den anställda arbetar, men insatserna är inom samma verksamhetsområde.
Uppmaningen till trots valde brukaren att berätta om meddelandet för sin förälder, som kontaktade enhetschefen på det aktuella LSS-boendet med bifogade kopior av konversationen. Föräldern uppgav då också att dennes barn känner sig rädd och är orolig för att den anställde ska söka upp hen och hämnas för att hen berättade om meddelandena.
Den ansvariga chefen i kommunen säger att hen inte vill uttala sig i det specifika fallet, men fördömer den anställdes beteende.
– Sånt här tas ju alltid på största allvar och att skicka mejl av sexuell karaktär får inte förekomma. Det är att bryta mot anställningsavtalet och är inte i linje med kommunens riktlinjer och rutiner.
Vad gör ni för att försäkra er om att liknande saker inte ska ske igen?
– Vi utreder alltid om det kommer till vår kännedom att detta har förekommit, och vidtar de åtgärder som ligger i linje med avvikelsens karaktär. Vi har en socialt ansvarig socionom som utreder när brukare kommer till skada, och beslutar även om man ska göra en Lex Sarah.
Har ni behövt hantera liknande ärenden tidigare?
– Man kan säga generellt sett att vi hanterar mycket ärenden av den här typen, men det är alltid enskilda ärenden det handlar om så det vill jag inte kommentera närmre.
Den anställda fick valet att säga upp sig eller att bli uppsagd, hur gick era tankegångar där?
– Det kan jag inte kommentera.
Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, har i sin utredning kommit fram till att ärendet har utgjort ett allvarligt missförhållande. Ivo konstaterar dock att huvudmannen har fullgjort sin utrednings- och anmälningsskyldighet och kommer därför inte vidta några ytterligare åtgärder mot kommunen.
Kommunen har beslutat att ha tydligare information vid anställning och introduktion att man som anställd inte ska ha kontakt med brukare utanför arbetstid.