Det tror Mikael Österskog, platschef på Skobes i Katrineholm, med anledning av onsdagens stora trafiknyhet:
Volvo cars tvingas återkalla mer än 2,1 miljoner bilar. I Sverige berörs fler än 400 000 Volvoägare – och verkstäderna som ska åtgärda problemet.
Enligt biltillverkaren är det ett fel i en standardkomponent som måste bytas ut. Den ingår i ett tiotal modeller tillverkade 2006–2019. Vad åtgärden innebär, visste inget av bilföretagen som tidningen talade med på onsdagen.
Skobes verkstad i Nyköping hade inte informerats om återkallelsen. Anders Rydheimer, kommunikationschef för Bilia i bland annat Eskilstuna, visste endast vad media rapporterat.
Österskog är inte förvånad över att Volvo tar till en så omfattande åtgärd, trots att inga olyckor kopplas samman med komponentfelet.
– De brukar ta det säkra före det osäkra på det här sättet. Men det kommer att kosta dem. Det är många bilar vi pratar om.
Bilägarna kommer att uppmanas per brev att åtgärda felet på närmaste Volvoverkstad. Österskog kan inte avgöra hur lång kön riskerar att bli.
– Det beror på hur lång tid ingreppet tar. Vår bokningstid ligger på upp emot en månad om det inte är akut. Detta låter som en förebyggande åtgärd som behöver tidsbokas.
Anders Rydheim ser ännu ingen fara för stockning i Bilias verkstadsköer.
– Det har hänt förr att bilar återkallats så det här ska vi nog kunna manövrera oss igenom.