Bättre remissrutiner i landstinget

Förra året utsågs till remissens år av Landstinget Sörmland. Det kunde behövas. Socialstyrelsen har flera gånger kritiserat landstinget för brister i remisshanteringen och hos patientnämnden är klagomål på fördröjda och förkomna remisser återkommande ärenden.

SÖRMLAND2009-03-12 16:25

Remissens år användes till att se över remisshanteringen och ta fram nya rutiner. De har nu förankrats i alla landstingets verksamheter. Det finns också en checklista på utseende och innehåll och en given tid för när remissen ska behandlas.

– Remisser ska komma fram och behandlas i tid och patienterna ska kunna känna sig trygga, säger hälso- och sjukvårdschefen Ingrid Mårselius i ett pressmeddelande.

Den som remitterar en patient har numera tre arbetsdagar på sig att få i väg remissen. Den som tar emot remissen ska bedöma den inom ett dygn. Att de gamla pappersremisserna ersatts av elektronisk hantering ska höja säkerheten ytterligare, eftersom elektroniska remisser kan följas genom systemet.

Landstinget Sörmland skickar varje år i väg cirka 80 000 allmänremisser, vilket innebär att lika många remissvar skickas tillbaka till avsändaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!