Bilia och Mekonomen kan åtminstone tänka sig att ta upp kampen men då måste lagtexten ändras. Som den nu utformats är det inte fritt fram för något av företagen att etablera sig eftersom de som bilföretag anses ha en jävsituation.
– Det är förstås tråkigt om Bilia inte kan vara med, säger marknadschefen Jan Pettersson. Hos oss finns ju redan lokaler, personal, utrustning och kompetens för en bra service över hela landet och som är en stor fördel för våra kunder att få sina fordon godkända. Några stora investeringar ytterligare är inte nödvändiga.
– Jag tror att det går att få lönsamhet också om vi får chansen. Nu kan vi tills vidare bara försöka påverka och sedan avvakta och se innan det kan bli aktuellt med några detaljerade planer.
Ligger i startgroparna
Mekonomen är också gärna med i fighten om att få besiktiga bilar. Håkan Lundstedt är koncernchef och är beredd att slå på stort. Företaget ligger ”i startgroparna” och har beredskap för en snabbanalys av marknaden om det skulle behövas.
– Att skapa bilprovning hos oss är ingen större svårighet och i så fall blir det självfallet på alla orter där det går, Eskilstuna och Strängnäs givetvis inte undantagna. Jag är övertygad om att vi ska kunna ge bättre och billigare service för kunderna så självklart är det ett lockande scenario.
Positiv till konkurrens
Hur är då inställningen från Svensk Bilprovnings sida? Lars Rydert är platschef i Strängnäs och ser enbart positivt på konkurrens.
– Till kundernas fromma. Vi har redan börjat anpassa oss genom ökad tillgänglighet i form av längre öppettider och möjligheten till bildiagnos. Om nya aktörer innebär minskad volym för vår station får vi förstås kompensera detta på något vis och vi är alltså redan iväg några steg.
Finns det någon risk med att fler får kontrollbesiktiga?
– Det tror jag inte. Det viktigaste är bara att se till så att kvaliteten inte sjunker.
Nalle Weinstock
nalle.weinstock@ekuriren.se
Foto: Mikael Andersson
mikael.andersson@ekuriren.se