– Det är ett stort arbetsmiljöproblem för oss, säger David Lindhe, tillförordnad gruppchef trafikpolisen region öst.
Han berättar om olyckan som skedde strax innan nyårsafton då en lastbil havererade på E4:an och 34 liter olja läckte ut på körbanan. Arbetet krävde en stor insats då oljan gjorde vägen glashal och därmed riskerade fler olyckor. Trots att det varnande blåljuset blinkade febrilt valde bilister att fortsätta hålla samma hastighet, 110 kilometer i timmen.
– En del tycker att polisyrket verkar farligt och det kan det vara. Men jag skulle säga att trafiken är den mest oberäkneliga, säger han.
Det första polisen gör vid en olycka är livräddande åtgärder. Redan där finns risk för personalen att själva bli offer för trafiken. De metoder polisen har att tillgå lärs bland annat ut på körkortsutbildningen på polishögskolan. Studenterna får lära sig hur de ska köra och bete sig vid en trafikolycka för att värja sig mot att bli påkörda. Polisbilen ställs i samma körfält som olyckan, efter det går förloppet fort.
Någon måste ut i vägbanan för att varsko bilisterna att sakta ned farten. Det enda skydd polisen har är en gul reflexväst och en ficklampa. Farten saktas ned genom handsignaler.
Därefter är det bara omdömet som gäller. Då spelar inte lagen någon roll – blir man träffad av en bil är olyckan redan skedd, menar han.
– Vi vet aldrig vem som sitter bakom ratten, säger David Lindhe och vädjar till trafikanter att respektera polis- och räddningstjänstens arbete.
Men det är inte alltid som polisen kan lugna ned farten på vägbanorna. Enligt David Lindhe krävs mer verktyg för att få den respekten av trafikanterna. I dag har TMA bilar, det vill säga stora lastbilar med monterade skydd mot påkörningar bakifrån, makten på vägbanan. När de väl är på plats kan ambulansen anlända och det huvudsakliga arbetet börja.
– Egentligen ska man iaktta och stanna efter varje förutsägbart hinder, säger han.
I längden är det inte bara räddningstjänst och polis som drabbas av en insats. I dag blir polisen i de flesta fall tvungna att stänga av vägen för att inte riskera fler olyckor.
– Det vill vi helst slippa eftersom bara 30 minuters avstängning bildar enorma köer men ofta har vi inga andra val, säger han och fortsätter:
– Vi är också föräldrar som vill komma hem till våra barn efter vårt arbetspass.