Enligt en Sifo-undersökning som prisjämförelsesajten Prisjakt beställt förväntar sig svenskarna 42 procents rabatt på varor under reans svarta vecka. I verkligheten är prisminskningen betydligt lägre: den genomsnittliga reavaran såldes till 4,97 procents rabatt under Black Friday förra året, enligt Prisjakts egen statistik.
Ofta ser det dock ut som att man får en betydligt större rabatt, eftersom många e-handlare fuskar med prissättningen inför reaveckan.
– De priser som används i marknadsföringen till Black Friday-rean har ofta inte använts tidigare – i vissa fall inte alls och i andra fall under väldigt kort tid. Då är det inte rätt att säga att man sänkt priset med si och så mycket eftersom grundpriset inte har använts, säger Karolin Kühn, jurist på Konsumentverket.
Problemet är utbrett. Prisjakts statistik visar att 8,72 procent av alla listade produkter smyghöjdes i pris inför förra året Black Friday, och 11 av de 34 e-handlare som Konsumentverket granskade angav vilseledande ordinariepriser. 10 av e-handlarna medgav sina fel och lovade att bättra sig inför årets rea, men Karolin Kühn uppmanar den som shoppar att undersöka prissättningen innan kundkorgen checkas ut.
– Man ska göra välinformerade val och det stora mantrat är att vara uppmärksam. På jämförelsesajter kan man se vad produkten har kostat tidigare och avgöra om reapriset faktiskt är en sänkning. Att undvika impulsköp är också ett bra råd som kanske inte alltid är lika lätt att följa som att ge, säger hon.
I de fall man ser att priset på varan har höjts inför rean är man välkommen att anmäla det till Konsumentverket.
– Det är ett viktigt verktyg för oss. Ta gärna en skärmdump eller bild och anmäl fusket till oss, så följer vi upp det efter möjligheter och resurser, säger Karolin Kühn.
Konsekvenserna för handlarna är dock sällan kännbara.
– De som medger fel och rättar sig händer det ingenting för, men skulle man inte göra det kan vi gå vidare till domstol där företaget kan dömas till böter, säger Karolin Kühn.
Följande e-handlare fick anmärkningar av Konsumentverket förra året:
• Bagaren & kocken
• Bangerhead
• Baresso
• Bygghemma
• Cervera
• Cocopanda
• Duab
• Gardenstore
• Lyko
• Outnorth
• Royal design
Alla utom Baresso medgav fel och lovade bättring.