Kerstin Pettersson, 66, är pensionär och bor i Stockholm. Tåget har varit en viktig länk mellan henne och hennes dotter som bor i Eskilstuna.
– Min dotter är ensamstående med två småbarn och jag brukar hjälpa till lite då och då.
Kerstin Pettersson har kunnat boka biljetter till rabatterat pris för pensionärer. Hon har också kunnat boka sista minuten-biljetter där en enkelresa gått på 99 kronor.
Nu kommer hennes kostnader för tågresor att stiga drastiskt.
– Den här förändringen betyder en 60-procentig prishöjning för mig när jag ska åka. Jag vill kunna hålla kontakten med min dotter och barnbarnen. Men det här blir 800 kronor i månaden för mig extra.
I söndags tog MTR över som operatör för Mälardalstrafiks Mälartåg. I och med det försvann pensionärsrabatten, sista minuten-biljetterna och att barn under 15 åker gratis i vuxens sällskap där gränsen nu går vid sju år i stället.
– Jag är ju inte 80 år, så jag har inte så dålig pension än. Jag ligger inte och gnager på ramarna. Men en tusenlapp extra i månaden, då måste jag dra in på någonting annat i mitt liv, säger Kerstin Pettersson.
Och hade hon inte sökt information på nätet utan gjort som hon brukar och köpt biljetterna via SJ:s app hade hennes kostnader blivit ännu högre.
– Jag fick leta mig fram till Mälartåg via Facebook, och fick chatta med en bot innan jag fick svar från en riktig människa. Tydligen är det så att SJ lägger på en bokningsavgift för biljetterna till Mälartågen, så det är lite billigare att boka direkt via Mälartåg. Men den informationen fanns ingenstans, säger hon.
Hon har nu hört av sig till Monica Johansson (S), som sitter som vice ordförande i Mälardalstrafik, via mejl. Biljettpriserna på Mälartågen är nämligen satta genom politikerbeslut.
– Jag fick svar precis. Och ursäkta, men det är bara snömos.
Monica Johansson förklarar i mejlet:
"Jag förstår att de fasta priserna har förändrat för många pensionärer som nyttjat SJ:s sista minuten-biljett. Varför priset har höjts för många pensionärer är alltså i praktiken att vi har gått över till ett fastprissystem så att biljettpriset är lika mycket oavsett när i tid man köper biljetten."
Hon skriver vidare:
"I Sörmland har vi tidigare haft egna prislistor i trafiken som vi fick förändra för att möta harmoniseringen inför att vi skulle ta biljettsystemet i egen regi med de andra regionerna som äger Mälardalstrafik."
En annan som drabbats av de förändrade biljettpriserna är Linda Astfeldt, 35. Hon pendlar varje dag från Eskilstuna till sitt jobb på Försvarsmaktens lager i Arboga. Priset på hennes månadsbiljett har höjts med 80 kronor.
– De sa att de inte skulle höja månadsbiljetterna men det gjorde de. Jag har inte så stor inkomst så det här påverkar mig jättemycket.
När hon pendlade med SJ samlade hon snabbt in prio poäng som hon senare kunde använda till att köpa tågbiljetter.
– Men nu med MTR finns det inget poängsystem. Vi hade tänkt använda mina poäng för att unna oss en gratis resa tur och retur till Stockholm men det kan vi inte göra nu.
Vad skulle du vilja säga till politikerna som har bestämt det här?
– Sänk priserna så att fler kan åka tåg. Och ta tillbaka poängssystemet.
Vi har sökt Monica Johansson för en kommentar.