Corona: DÄ har du rÀtt till ersÀttning

MÄnga efterlÀngtade semesterresor gÄr till intet i svallvÄgorna av coronavirusets framfart. Men du kan ha rÀtt att fÄ pengarna tillbaka.

KonsumentvÀgledarna fÄr mÄnga frÄgor om bokade och betalda resor och evenemang frÄn mÀnniskor som nu tvingas stanna hemma.

KonsumentvÀgledarna fÄr mÄnga frÄgor om bokade och betalda resor och evenemang frÄn mÀnniskor som nu tvingas stanna hemma.

Foto: Fredrik Sandberg/TT/Privat

Sörmland2020-03-23 09:36

MÄnga lÀnder har stÀngt sina grÀnser och sedan den 14 mars avrÄder UD frÄn alla utlandsresor. Tidigare i veckan införde EU ett gemensamt inreseförbud och statsepidemiolog Anders Tegnell avrÄder frÄn resor Àven inom landet. Det sÀger sig sjÀlvt att mÄnga bokade, betalda och sedan lÀnge emotsedda resor inte kommer kunna genomföras.

TrĂ„kigt och i vissa fall kostsamt. Men det finns hjĂ€lp att fĂ„ – och i mĂ„nga fall har du goda möjligheter att fĂ„ pengar Ă„terbetalade. Det sĂ€ger Laila-Marit Sandberg, konsumentvĂ€gledare pĂ„ Eskilstuna kommun.

– Just nu Ă€r det mycket frĂ„gor kring evenemang och resor som Ă€r instĂ€llda till följd av UD:s rekommendationer. Vi har Ă€ven fĂ„tt jĂ€ttemycket frĂ„gor kring studentkryssningar som har flyttats. Inom resebranschen Ă€r man förstĂ„s jĂ€ttepressad och det Ă€r mycket som behöver falla pĂ„ plats, men det finns nĂ„gra saker att tĂ€nka pĂ„, berĂ€ttar hon.

InvĂ€ndningsrĂ€tten, konsumentkreditlagen och paketreselagen Ă€r ord att lĂ€gga pĂ„ minnet. UD:s avrĂ„dan frĂ„n resor gĂ€ller Ă€n sĂ„ lĂ€nge till och med den 14 april. Paketreselagen ger den som har en paketresa med flyg, boende och eventuella tillĂ€ggstjĂ€nster bokad under den tiden rĂ€tt till pengarna tillbaka inom 14 dagar.

Den som bara har en flygresa bokad Àr inte skyddad av samma lag, men stÀlls resan in har du rÀtt att fÄ pengarna tillbaka. VÀrt att tÀnka pÄ Àr att den som betalat sin resa med kreditkort eller faktura innefattas av konsumentkreditlagen och dÀrmed har sÄ kallad invÀndningsrÀtt. Det innebÀr att du som konsument kan stÀlla samma krav pÄ kreditgivaren (banken) som pÄ företaget man har handlat av. Laila-Marit Sandberg flaggar dock för att man kan stöta pÄ patrull.

– Kreditgivaren kommer ocksĂ„ ha en massa frĂ„getecken kring det hĂ€r. Det Ă€r överlag vĂ€ldigt mycket frĂ„gor just nu, men man ska veta att man har möjlighet att stĂ€lla krav den vĂ€gen. Sedan fĂ„r man vĂ€nta och se hur allt landar. Det kan ta tid innan alla frĂ„getecken rĂ€tas ut, men lagstiftningen kan man inte avtala bort, sĂ€ger hon.

Den senaste tiden har konsumentvÀgledarna i Eskilstuna och pÄ andra hÄll i lÀnet fÄtt mÄnga samtal frÄn studenter med frÄgor kring den instÀllda studentkryssningen. DÀr befinner man sig i nÄgot av en grÄzon, konstaterar Laila-Marit Sandberg. Kryssningar rÀknas vanligtvis inte som paketresor dÄ inkvarteringen ses som en del av transporten. Men konsumentvÀgledarna menar att studentkryssningen marknadsförts pÄ ett sÀtt som gör att det faktiskt rör sig om en paketresa.

– Det Ă€r en fest med busstransport, aktiviteter och möjlighet att köpa till mat och sĂ„ vidare. Det gĂ„r att argumentera för att det Ă€r en paketresa och att man dĂ€rmed har rĂ€tt att avbestĂ€lla och krĂ€va pengarna tillbaka. Det har vi stĂ€mt av med Konsumentverket och lagstiftningen, Ă€ven om det inte Ă€r prövat Ă€n. Kommer man inte överens med arrangören kan man vĂ€nda sig till AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden (ARN) och fĂ„ en kostnadsfri prövning dĂ€r.

Laila-Marit Sandberg konstaterar att den rÄdande situationen pÄ mÄnga sÀtt Àr helt ny och att ARN sannolikt kommer avgöra Àrenden som blir vÀgledande.

– Det Ă€r en djungel just nu, men det finns hjĂ€lp att fĂ„. HallĂ„ konsument har en mycket bra hemsida dĂ€r man kan fĂ„ vĂ€gledning. Har man svĂ„rt att ta till sig av informationen dĂ€r sĂ„ hjĂ€lper vi pĂ„ konsumentvĂ€gledningen gĂ€rna till med guidning.

Tidningen har sökt företaget Fun cruises som anordnar studentkryssningen.

HÀr finns hjÀlp att fÄ

HallÄ konsument Àr en upplysningstjÀnst dit man som privatperson kan vÀnda sig med konsumentfrÄgor.

AllmÀnna reklamationsnÀmnden (ARN) Àr en myndighet som kostnadsfritt prövar olika typer av konsumenttvister mellan företag och privatpersoner.

Konsument Europa Àr en upplysningstjÀnst för handel utanför Sverige. De har Àven en flygkalkylator som hjÀlper dig att rÀkna ut vad du har rÀtt till nÀr ditt flyg Àr försenat eller instÀllt.

Även kommunerna har egna konsumentrĂ„dgivare.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!