Coronapandemin slår hårt mot liv, hälsa och ekonomi. Hela samhällen drabbas – så också dess skuggsidor. För med stängda gränser och strypta handelsförbindelser drabbas inte bara exportföretag och arbetspendlare. Även internationella stöldligor som turnerar land och rike runt i jakt på bilar och båtmotorer har plötsligt fått väldiga problem att förflytta sitt stöldgods mellan länder.
– Så är det faktiskt. Det är fortfarande ganska öppet att komma hit, men det är svårt att komma hem. Vi ser att de inresta ligorna vi har i landet är kvar här. De kommer helt enkelt ingenstans. Det gör att det är mycket lugnare nu, säger Malin Bentzer, operativ analytiker vid brottssamordningen i polisregion Öst.
Hon får medhåll av kollegan och operativa koordinatorn Joakim Wallberg. Han konstaterar samtidigt att de internationella brottsnätverk som finns kvar fortsätter att begå brott.
– Det är svårare att röra sig, men de som är här jobbar för fullt. Transporterna går fortfarande till utlandet, även om antalet har minskat kraftigt.
– I Sörmland ser vi mycket stölder av båtmotorer och airbags. Även metall, batterier och den typen av stölder förekommer, liksom en del bostadsinbrott som också kan härledas till nätverken.
Just bostadsinbrotten är annars ett område där antalet anmälda brott länge varit på tillbakagång. En utveckling som polisen tillskriver ökad grannsamverkan och framgångsrik bekämpning av just de internationella nätverken som beräknas stå för mellan 50 och 60 procent av alla bostadsinbrott.
– Där har förstås corona bidragit ytterligare. Folk är hemma i mycket större utsträckning, man är i fritidsstugan och kollar till båten. Är man mer på de här platserna försvårar det stölderna.
Sverige har länge varit hårt drabbat av internationella stöldligor. Liten risk för upptäckt, låga straffvärden och tullens begränsade befogenheter att stoppa stöldgods på väg ut ur landet även om det upptäcks – något det nu ska bli ändring på – har gjort landet till ett smörgåsbord.
Enligt polisens nationella operativa avdelning, NOA, kommer nätverken i huvudsak från en handfull länder i Östeuropa. Vissa verkar genom "celler" som styrs från ursprungslandet och verkar här under korta cykler innan de smugglar hem godset. Andra verkar genom "utförare" knutna till etablerade kriminella organisationer i Sverige.
– Vi följer kontinuerligt nätverk som återkommer till regionen och båda de här typerna av strukturer finns här. Vi har både ankarpersoner och ankarplatser i Sörmland, säger Joakim Wallberg och syftar på personer som hjälper ligorna med bilar, teknik och logistik liksom platser där stulna bilar märks om och stöldgods förvaras i väntan på att smugglas ut ur landet.
NOA bedömer att nätverken, utöver den stora andelen bostadsinbrott, ligger bakom hela 90 procent av alla stölder av bilar, bildelar, båtmotorer och jordbruksmaskiner. Bara under 2018 och 2019 anmäldes knappt 4 800 stulna båtmotorer och 21 500 bilstölder i Sverige. Branschorganisationen Larmtjänst uppskattar att stöldgods till ett värde av två miljarder kronor förs ut ur landet varje år.
Läget till trots säger Joakim Wallberg att han inte nödvändigtvis räknar med en lugnare sommar.
– Det är svårt att säga. Många av de här nätverken är väldigt duktiga på att anpassa sig efter rådande omständigheter.