– Det är ett steg på vägen. Kan man få en säkrare miljö i trafiken genom att ta bort risken för dåliga däck är mycket vunnet, säger Per Lange, trafikpolischef i Södermanland.
Förra årets däckrazzior visade att tre av tio undersökta bilar hade minst ett däck med 3 mm mönsterdjup eller mindre. Däckrazziorna visade dessutom att få förare vad medvetna om att deras däck började bli slitna.
Samtidigt hade förare dålig koll på däckens lufttryck. Sju av tio angav också att de inte hade kontrollerat lufttrycken i sina däck den senaste månaden, eller att de inte visste när de gjordes senast.
Sedan däckrazzior började genomföras för tio år sedan har andelen som kör på olagligt mönsterdjup på minst ett däck nästan halverats. Sörmlandspolisen genomför i dagarna däckrazzior på riksväg 53. Men Per Lange berättar att just lufttryckets betydelse är minst lika viktig att ha koll på, både för att minska bränsleförbrukningen och inverkan på miljön.
– Medvetenheten om mönsterdjupet har ökat, men just lufttrycket känner inte alla till. Numera rekommenderar man lite högre lufttryck än vad som var vanligt förr. Rätt lufttryck gör mycket för säkerhetens skull och för att bevara bränsle och däckens livslängd, säger han.