Förra veckan uttalade sig förre statsministern och tillika tidigare S-kommunalrådet i Katrineholm, Göran Persson, i frågan där han stampade ner foten rejält.
– Jag har väldigt svårt att förstå att samtidigt som vi ska bygga bostäder i en utsträckning vi inte sett sedan 1960-talet ska bygga den här höghastighetsbanan. Någon måste väl ändå säga vad som är viktigast av det här, säger Göran Persson till Dagens Industri.
Katrineholms kommunalråd Göran Dahlström (S) håller helt med.
– Det här är vår tids Göta kanal, säger Dahlström och fortsätter:
– För det första kommer det kosta ofantliga summor och för det andra kommer järnvägen vara omodern när den är färdig runt år 2027 eller 2030.
Dahlström hänvisar till en debattartikel i DN som forskare vid Kungliga tekniska högskolan skrivit där de menar att satsningar på pendlingstrafik och regionaltåg ger större ekonomisk tillväxt än en höghastighetsbana.
Dessutom kommer tågbygget tugga i sig 320 miljarder, lika mycket pengar som staten skulle lägga på infrastrukturinvesteringar under en period av 15 år, menar forskarna.
– Att istället lägga pengar på bostäder är viktigast, säger Göran Dahlström.
Det är mycket investeringar som behöver göras på en mängd områden just nu, menar han och nämner också upprustning av miljonprogramsområden.
– Nu måste man gå tillbaka och fundera på om det här är riktigt, säger Göran Dahlström.
Men han uttalar sig inte som en obstinat bypolitiker i frågan heller, påpekar han. Snarare menar han att Katrineholm kommer dra fördel av tågbygget.
– En del trafik flyttas härifrån till Ostlänken vilket ger mer tid på spåret så vi kan ha tätare pendling till Stockholm och andra ställen. Vi får också lättare att få fram godstrafik, säger Göran Dahlström.
Han är istället kritisk för att han ser att pendling från Katrineholm och andra städer till Stockholm gör större samhällsnytta än ett snabbtåg mellan storstäderna.
– Vi måste ha in folk till Stockholm för att tillväxten ska funka, säger han. Det är större samhällsnytta att pendling fungerar till stora tillväxtcentra än att ha genomgående snabbtåg som knappast stannar vid någon annan station, som folk verkar tro. Då skulle de ju inte vara snabbtåg.