– Den är lite lurig eftersom man inte ser att det är halt till skillnad från vinterväglag som vi ser, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket
Svarthalkan kan komma blixtsnabbt när fukt på vägbanan fryser till is. Broar, skuggiga skogspartier och vägar längs öppet vatten är särskilt utsatta ställen.
Svarthalkan uppstår ofta när det klarnar upp efter regn eller dimma och när temperaturen ligger strax över noll, enligt Trafikverket. Då kan det frysa på vägbanan fastän det fortfarande är plusgrader i luften och på bilens termometer. Har det varit kallt under natten kan det vara minusgrader på vägbanan.
– Är det 0,5 minus i vägbanan så fryser vattnet på den svarta asfalten, säger hon
Eller så är det motsatta förhållanden. Att det varit plusgrader och en fuktig vägbana, men sedan slår det om snabbt till minusgrader och vattnet fryser av den anledning.
Det som gör den extra knepig är att halkbekämparna har svårt att veta exakt när de ska ge sig ut.
– Lägger de på för tidigt har det ingen effekt. Det måste ske lagom nära inpå, säger hon.
Småvägar prioriteras givetvis inte lika hårt som stora motorvägarna, där trafiken är hårdare. Därför är det extra viktigt att ta det lugnt där sannolikheten är mindre att vägen är halkbekämpad.
– Och att alltid hålla avståndet.
Det kan vara bilen framför som får problem och då är tid värdefull för att lyckas parera händelsen.