– Jag blir besviken. För mig är det en självklarhet att ett landsting, som har ansvar för både transporter och sjukvård, ska ta hänsyn till miljön. De högsta cheferna borde föregå med gott exempel.
– Inom många kommuner, landsting och företag är det i-dag krav på att alla förmånsbilar ska vara miljöklassade. Men tydligen inte i Sörmlands landsting, vilket är lite förvånande.
Svante Axelsson understryker att miljöbilar inte bara är bra för miljön utan också för ekonomin.
Av betydelse för miljön
– Eftersom miljöbilarna har lägre beskattning blir de billigare för landstinget, det vill säga för skattebetalarna i Sörmland.
Valet av förmånsbil är av största betydelse för miljön, inte bara i dag utan under hela bilens livslängd.
– Förmånsbilarna står för hälften av alla nyregistreringar. Men de körs bara två-tre år, sedan byts de ut. Det betyder att vi som köper andrahandsbilarna är helt beroende av vilka fordon som väljs. Är det inte miljöbilar minskar också andrahandsmarknaden av miljövänliga fordon och den framtida bilparken blir törstigare än den hade behövt vara.
– Samtidigt är det helt nödvändigt att vi minskar koldioxidutsläppen, det är vår tids ödesfråga. Den globala uppvärmningen påverkar både livsmedelsproduktion, fiske och vattenförsörjning. Det dör människor på grund av den redan i dag.
Nu tycker Svante Axelsson att landstinget ska utvidga sina förmåner så att de inte bara omfattar bilar.
– Ur rättvisesynpunkt vore det bra om alla transporter fick del av förmånserbjudandena. Jag tycker landstinget ska satsa på förmånscyklar och förmånsbusskort.