Landshövdingarna i Södermanlands, Stockholms, Uppsala, VĂ€stmanlands och Ărebro lĂ€n har gjort gemensam sak. I ett gemensamt brev krĂ€ver de nu att framtiden för MĂ€laren och HjĂ€lmaren utreds.
I sina tidigare utredningar har LÀnsstyrelsen identifierat tre ÄtgÀrdsstrategier. De olika alternativen beskrivs i rapporten "MÀlaren om 100 Är" som finns tillgÀnglig via LÀnsstyrelsens hemsida.
Det sÄ kallade nollalternativet innebÀr kort att inte göra nÄgonting. Ett val som fÄr konsekvensen att MÀlaren blir en havsvik. I dag fÄr omkring tvÄ miljoner mÀnniskor sitt dricksvatten frÄn MÀlaren och om sjön bli en saltvattensvik skulle dricksvattenförsörjningen behöva lösas pÄ andra sÀtt. Alternativa vattentÀkter som diskuteras Àr DalÀlven eller VÀttern som i praktiken innebÀr att en cirka 15-20 mil lÄng tunnel inklusive ledningar till vattenverken skulle behöva byggas.
Det andra alternativet Àr att höja MÀlarens medelvattennivÄ i takt med att havsnivÄn höjs. I rapporten beskrivs nÄgra konsekvenser av att vÀlja den linjen:
"En höjning av MÀlarens medelvattennivÄ i takt med Saltsjöns höjning leder till ökad risk för översvÀmningar inom MÀlarregionen."
Att höja vattennivÄn krÀver en rad ÄtgÀrder. BostÀder, industrier, vÀgar, jÀrnvÀgar med mera skulle behöva sÀkras upp.
"Enbart kostnaden för att valla in bostÀder kring MÀlaren berÀknades mycket grovt till 600-750 miljoner kronor och enligt VÀgverket skulle kostnaden för att höja vÀgarna utanför tÀtorterna uppgÄ till 400 miljoner."
Det tredje alternativet Àr att bygga vallar i Stockholms skÀrgÄrd för att hÄlla havsvattnet ute. Ett val som Àven det skulle innebÀra stora ingrepp:
"För Stockholms innerskÀrgÄrd, som i dag anvÀnds som utslÀppspunkt för renat avloppsvatten, finns det anledning att tro att problem skulle uppstÄ om detta vatten blev stillastÄende en lÀngre tid. Motsatt problem uppkommer dÄ det Àr stor tillrinning till MÀlaren, vid till exempel vÄrflod, eller i framtiden hög vintertillrinning, dÄ vattnet i den nya 'Stockholmsjön' kommer att behöva pumpas ut."
BarriÀrerna skulle Àven stÀlla till det för sjöfarten.
"En barriÀr innebÀr Àven att all sjöfart in mot Stockholm och MÀlaren mÄste passera en slusspunkt."