– Det är hårresande siffror, säger Maria Nordqvist på Sveriges motorcyklister.
Typen av motorcykel är också en faktor att ta hänsyn till. Lite mer än hälften av alla som omkommer i mc-olyckor kör en så kallad Supersport.
– Supersport är mycket effektstarka motorcyklar inspirerade av racing på bana. Men det är inte motorcykeln i sig som är farlig. I slutänden är det förarna som behöver ändra sitt körsätt, säger Maria Nordkvist.
Sveriges motorcyklister anordnar kurser i riskbedömning och trafiksäkerhet. Men den grupp som löper högst risk att förolyckas eller skadas allvarligt i trafiken är inte den som söker till kurserna, berättar Maria Nordkvist.
– Vår organisation når inte de som har ett extremt beteende i trafiken. Det är något för polisen att titta på, säger hon.
Jonas Höök arbetar som trafikpolis i Sörmland. Han är medveten om problematiken.
– Har du inte körkort och kör ändå så kommer du inte bry dig om att ta kurser heller, säger han.
För att minska antalet extrema risktagare på mc genomför polisen punktinsatser, framför allt när säsongen drar igång.
– Vi ställer oss på sträckor där det brukar bli hög hastighet. Främst i tätorterna där de riskerar andra trafikanters säkerhet. Det gör att det lugnar ner sig och blir tryggare på vägarna, säger Jonas Höök.