Digitala vårdcentraler på frammarsch i länet

Digitala vårdcentraler och videokontakt med läkare blir allt vanligare. Det är också en lösning som smittat av sig på landstinget Sörmland, som sedan några veckor erbjuder vård på distans.

Sörmland2016-10-13 18:09

Vårdcentraler på webben började bryta ny mark för några år sedan. I mars förra året öppnade en av dem, Kry, som sedan starten har märkt av ett stort och ökande intresse från patienter.

Vårdcentralen finansieras med privata medel, men förhoppningen är att kunna erbjuda vård via offentliga medel, alltså på samma villkor som vid ett besök i ordinarie primärvård, berättar Johan Flodin, medicinskt ansvarig läkare.

Han tror att liknande lösningar allt mer kommer bli en naturlig del i sättet människor söker och får vård på.

– Förhoppningen är också att ett ändrat sökmönster kan avlasta en i många lägen belastad fysisk primärvård, säger han.

Asghar Farahani, hälsovalschef i Sörmland menar att tiden är mogen för att vidareutveckla digitala lösningar i primärvården. För två veckor sedan lanserade landstinget möjligheten att få vård via videosamtal på sex vårdcentraler i länet.

Men landstinget har än så länge varit blygsamma i sin information om den virtuella tjänsten. Först nu trycks informationsmaterial upp.

Sedan starten har ett tiotal patienter använt tjänsten.

– Det är ett pilotprojekt och vi vill testa det i ett lugnt tempo, förklarar Asghar Farahani.

Tanken är dock att tjänsten på sikt ska införas i hela länet och redan i dag går det alltså att söka vård via nätet på fyra håll i Eskilstuna, en vårdcentral i Nyköping och en i Oxelösund.

Patienterna kan genomföra videobesök hos vårdcentralernas egen personal direkt via webbläsaren på en dator eller via en app på en smart telefon eller på en surfplatta.

Patientsäkerheten hålls genom att de som söker vård får identifiera sig vid mobilt bank- ID, berättar Mats Henningsson, utredare på landstinget.

Han förklarar också att videobesök lämpar sig för till exempel återbesök som inte kräver fysisk kontakt och årskontroller, som inte kräver provtagning.

Framför allt är det ett bra sätt att nå ut till befolkningen tror han:

– Det är en perfekt lösning för äldre multisjuka kroniker till exempel, som slipper ta sig till vårdcentralen varje gång de behöver läkarkontakt.

Just nu handlar det om att se att tjänsten fungerar som den ska, och om att ta hand om barnsjukdomar, fortsätter Mats Henningsson:

– Nätverket ska fungera och journalerna ska komma in i våra system till 100 procent. Men när allt fungerar ser jag gott att lösningen kan föras ut på samtliga vårdcentraler och att vi bygger på nästa år med kontakt med sjukgymnaster och kuratorer.

Men poängen är inte att det digitala ska ersätta kontakten öga mot öga, menar Mats Henningsson vidare.

– Nej, vissa saker måste ske live. Det här är ett komplement.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!