Landstingen i regionen har som tidningen skrivit tidigare beslutat att driva tågtrafiken i egen regi. För att klara detta fattades beslut om att köpa in egna tåg. Lösningen blev att det offentligt ägda bolaget Transitio fick uppdraget från landstingen att upphandla totalt 33 nya dubbeldäckare vilket motsvarar ett värde på 3,5 miljarder kronor. Till detta lades också en option på ytterligare 110 tåg.
I de ursprungliga planerna skulle de nya tågen levereras för att tas i trafik 2017. Men tidsplanen har spruckit rejält.
I juni 2015 meddelade Transitio att man skrivit avtal med den schweiziska tågtillverkaren Stadler. Men I det nya trafikavtal som tecknades i slutet av april är planen att de nya tågen successivt kan börja levereras under 2019.
Förvaltningsrättens dom kan komma att överklagas vilket i så fall skulle försena hela affären ytterligare.
– Jag kan tänka mig att den kan överklagas så det är inte säkert att det är slut än. Men domen kan ju också vara så tydlig att den som överklagat känner sig nöjd med att saken är prövad, säger Mårten Levin.
Stefan Kallin, vd på Transitio, anser att domen är tydlig och klar men vill inte spekulera i vad motparten kommer göra.
– Det var som vi hade förväntat oss. Men vi får vänta i tio dagar innan domen vinner laga kraft
Pär Isaksson, kommunikationschef vid Bombardier Transportation Sverige säger till tidningen VLT att bolaget ska utvärdera domen och inte har några övriga kommentarer.