Kuststation Södertälje har Mälaren som huvudsakligt bevakningsområde. Tony Duda, kustbevakningsinspektör, tycker att fritidsskepparna i Mälaren på det hela taget sköter sig bra.
– Det tenderar att bli bättre och bättre. Förmodligen har den nya alkohollagstiftningen varit en bidragande orsak.
Sjöfyllerilagen som infördes 2010 har samma nedre promillegräns som för trafik på land, 0,2 promille. Men på sjön spelar det ingen roll om båtföraren byter med en nykter passagerare ombord. Lagen omfattar alla som har betydelse för att båten framförs på ett säkert sätt.
Nykterhetskontroll kan även göras om det uppfattas att båten inte framförs på ett betryggande sätt.
Hastighetsbegränsningar på sjön är inte särskilt vanliga. Men där de finns är det för att trafiken är tät, farleden smal eller för att svallet från båtar kan erodera intilliggande stränder.
Att man kan bötfällas också för en tämligen blygsam hastighetsöverträdelse på sjön kommer som en överraskning för en del båtägare. Men de flesta tar böteslappen med fattning, säger Tony Duda.
– När vi förklarar varför det är fartbegränsning i ett område händer det till och med att båtägaren tar i hand och tackar. Det har jag svårt att tänka mig att någon som just fått parkeringsböter skulle göra.
Båtförarna förstår helt enkelt inte vilka konsekvenser det kan få att köra för fort på sjön, säger Tony Duda.
– Två knop över hastighetsgränsen i en smal kanal drar snabbt upp grov sjö, med ansenliga skador på förtöjda båtar och stränder. Att det får sådana följder är man inte medveten om.
Och för en grupp farkoster borde lagstiftningen vässas rejält, tycker han.
– Vårdslösa vattenscouterförare är fortfarande ett stort problem, särskilt inne i Stockholm. Vi får hela tiden in klagomål, särskilt från badande.
Det har inträffat flera allvarliga olyckor där vattenscoutrar varit inblandade. Förra sommaren skadades en badande kvinna i Mälaren så allvarligt att krävdes intensivvård. Trots detta är lagen fortfarande för uddlös, anser Tony Duda.
– Det fanns ett bra förslag på gång men det blev ingenting av det.
Det kan bero på att det är så dåligt med statistik om vattenscouterolyckor, tror han.
– Jag får ofta höra om helt horribla incidenter där vattenscoutrar varit inblandade. Men de når aldrig myndigheterna, skadorna görs upp mellan försäkringsbolagen istället.