– Vi har fått en hel del respons från politiker och från Mälardalstrafik. Vi har haft möte med vd för att diskutera den uppkomna situationen. Och vi har ytterligare ett möte bokat i veckan som kommer.
Det säger Per-Anders Staav som är ordförande i föreningen TIM-pendlare. I slutet av april skickade föreningen ett öppet brev till Mälardalstrafik. Och det är efter det brevet som det tagit skruv.
– Vi har fått ett väldigt bra bemötande och de håller med om att de varit bristande i kontakten.
I brevet kritiserade föreningen Mälardalstrafik på tre punkter, punkter där man anser att något konkret måste göras snarast.
"En mycket akut fråga rör givetvis det stora antalet inställda och försenade tåg på de fyra Mälartågslinjerna"
Förutom, som föreningen beskriver det, oacceptabelt många förseningar och inställda tåg så riktade man i brevet även kritik mot biljettutbudet och kundservicen.
"Boten Mälar-Märta är ett trevligt initiativ, men det är inte tillräckligt när man är lämnad ensam på en mörk station."
Nu har en månad gått och det öppna brevet har alltså gett effekt.
– Vi har fått ett underhandsbesked från Mälardalstrafik om att de är på väg att lösa en del av de här sakerna men det är lite för tidigt att gå ut med vad. Men det rör till exempel tillgänglighet för kundtjänst och att de jobbar med biljettutbudet, säger Per-Anders Staav och fortsätter:
– Det känns hoppfullt nu i alla fall.
Föreningen TIM-pendlare företräder 850 medlemmar i Mälardalen och har noterat att det blivit stora försämringar för arbetspendlare sedan regionerna tog över ansvaret för den regionala tågtrafiken.
Hur har det varit att företräda pendlarna under den här perioden?
– Det är lite som det brukar vara om jag ska vara ärlig. Det är alltid någonstans det brinner. Det har varit väldigt, väldigt mycket problem med leveransen, med tåg som inte går. Vi får fler rapporter än vi brukar om att det är strul för våra medlemmar och även från folk som inte är medlemmar.
– Man pratade om inkörningsproblem som skulle vara i början men sedan har dessa fortsatt i många månader. Däremot så ser vi en positiv trend nu att det fungerar bättre och bättre. Men det är många saker som hade behövt varit lösta redan från början.