Ekologisk försäljningsboom accelererar

Den ekologiska försäljningsboomen håller i sig och har ytterligare stärkts i år.– Försäljningen ligger på fantastiska nivåer, säger Cecila Ryegård vid Ekoweb.

Foto:

Sörmland2015-06-18 06:00

– Vi hade förväntat oss att försäljningen skulle fortsätta att öka, men kanske inte i så stor omfattning som den har gjort under de första månaderna i år, säger Cecilia Ryegård.

Systembolaget är den tredje största försäljningskanalen för ekologiska produkter i Sverige, efter Ica och Coop. Enligt Systembolagets kvartalsrapport ökade den ekologiska försäljningen med 64 procent under årets tre första månader.

– Det känns som att folk börjar upptäcka hur viktigt det är att vi tänker på vår natur och vad vi stoppar i oss, säger Jóhanna Gudmundsdóttir, butikschef för Systembolaget på Kungsgatan i Eskilstuna.

Systembolagets målsättning är att tio procent av sortimentet ska utgöras av ekologiska produkter senast 2020. Patrik Strand är butikschef för Systembolaget vid Tuna Park.

– Det märks att det är ett större intresse. Kunderna frågar mer och mer efter ekologiska alternativ. Vi jobbar stenhårt med att få in så många ekologiska produkter som möjligt i sortimentet, säger han.

Ica ökade sin ekologiska försäljning med 59 procent under det första kvartalet. Det kan jämföras med det första kvartalet i fjol då ökningen var 43 procent.

Håkan Johansson är handlare på Ica Kvantum i Flen.

– Vi ser att under de sista 1-3 åren har det accelererat ganska kraftigt, säger han.

Cecilia Ryegård är redaktör för den oberoende hemsidan Ekoweb som bevakar den ekologiska marknaden. Hon menar att ökningen bland annat hänger ihop med att ekologiskt har fått stor uppmärksamhet i medierna. Dessutom finns det en allmän hälsotrend som växer sig allt starkare.

– Sedan har det varit ett antal larm. Det vet vi att det påverkar försäljningen direkt.

Cecila Ryegård säger att allt fler konsumenter vill ha produkter som är både ekologiska och närproducerade.

– Kedjorna håller väl på att ta till sig det så smått, men man har fortfarande en väg att vandra där.

Handlaren Håkan Johansson på Ica Kvantum i Flen berättar att efterfrågan på ekologiskt är så stor att det kan vara svårt att få fram tillräckligt mycket av vissa produkter.

– Till och från så får vi inte ekologiska bananer i de mängder vi vill ha. Det finns helt enkelt inte att köpa på marknaden.

Han säger att det kan ta lång tid för lantbrukare att ställa om från konventionell produktion till ekologisk.

– Även om man väl har fattat beslutet så finns det en viss fördröjning innan du kan leverera dina produkter. Det tar ju några månader att få fram en kyckling från födsel till slakt och det tar ett par år att få fram ett nötdjur från födsel till slakt. Kommer då efterfrågan väldigt fort så hinner inte omställningarna med i den takten.

Cecilia Ryegård säger att det har varit en ganska stor prispress på ekologiska livsmedel.

– Kedjorna har en väldigt tydlig inriktning mot att man vill göra ekologiskt billigare. Samtidigt måste man veta att den här produktionen är dyrare. Det har varit en pressad situation för många lantbrukare, framför allt på mjölksidan. Är inte ekoproduktionen en lönsam produktion för bonden så kommer inte fler att ställa om.

Länk till Ekoweb:

http://www.ekoweb.nu/

Fråga: Handlar du ekologiskt?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om