Hon fick hotfull bluffaktura: "Jag blev fly förbannad"

Betala 7 500 kronor, annars stämmer vi dig. Så står det i den bluffaktura som just nu sprids. I stället för att betala i panik sökte Elisabeth Gustafsson hjälp, bestred och polisanmälde. "Jag betalar inte gangstrar", säger hon.

I tisdags fick Strängnäsbon Elisabeth Gustafsson en bluffaktura på 7 500 kronor och ett hot om att bli stämd om hon inte betalade summan – dagen efter.

I tisdags fick Strängnäsbon Elisabeth Gustafsson en bluffaktura på 7 500 kronor och ett hot om att bli stämd om hon inte betalade summan – dagen efter.

Foto: Åsa Wallin

Sörmland2020-11-30 07:07

Bluffakturorna kommer från ett bolag som kallar sig Billpay AB. Strängnäsbon Elisabeth Gustafsson är säker på att hon inte haft med företaget att göra och att hon inte har några obetalda inköp på 7 500 kronor.

– Jag fick fakturan på tisdagen och förfallodagen var på onsdagen, med hot om stämning. Så himla fult. Jag blev fly förbannad, säger hon.

Hon använde ilskan till att bestrida fakturan med vändande post och sökte sedan mer information på internet och via kommunens konsumentvägledare. Hon har också anmält det misstänkta bedrägeriet till polisen och Konsumentverket.

Att betala var det aldrig tal om, säger hon.

– Jag betalar inte gangstrar. Men jag hörde av konsumentvägledaren att det visst fanns de som gjort det i panik.

undefined
Elisabeth Gustafsson agerade blixtsnabbt och skickade in ett bestridande redan samma dag som hon fick den falska fakturan. "Man ska inte betala, då är man lurad."

Elisabeth Gustafsson vill poängtera att hjälp finns att få:

– Kommunens kontaktcenter och konsumentvägledaren är verkligen värda en ros. De tog sig tid, var väldigt trevliga och gav mig all information jag behövde.

Polisen i flera län varnar för bluffakturorna och uppmanar mottagare att anmäla via 114 14 eller polisens hemsida.

Tidningen bad Thomas Agnevik, polisens presstalesperson i region öst, att söka efter sörmländska anmälningar om bluffakturor med Billpay som avsändare:

– Till i dag har vi åtta – från Strängnäs, Katrineholm, Oxelösund, Nyköping, Stigtomta, Vingåker och Vrena. Den första kom in den 24 november, sa Thomas Agnevik vid lunchtid på fredagen.

Konsumentverket får just nu många frågor om kravet från Billpay. Enligt hemsidan har det "skickats till ett stort antal konsumenter". Helsingborgs Dagblad skriver att tusentals fakturor skickats till såväl privatpersoner som företag.

Konsumentverket uppmanar mottagare att bestrida kravet: "Får du en räkning som du anser vara felaktig kan du bestrida den, det vill säga protestera. Det ska du göra skriftligen. Så länge du kan bevisa att du har bestridit en räkning riskerar du inte att få en betalningsanmärkning."

undefined
En faktura med förfallodag dagen efter det att brevet kom med posten – och en ifylld stämningsansökan till vad som anges vara Sveriges domstolar. Det fick Strängnäsbon Elisabeth Gustafsson.

Sveriges domstolar, vars namn alltså dragits in i bluffen, informerar också om läget: "Vi får just nu många samtal och frågor om en stämningsansökan som skickats ut med en faktura i ett brev. Om du har fått en sådan så betyder det inte att en stämning lämnats in till domstol. Besked om stämning kommer alltid direkt från domstolen och ser inte ut som i brevet."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!